چهارشنبه ٠١ بهمن ١٣٩٩
 


چاپ خبر Print
پنجمین نشست تخصصی مرکز علم و فناوری بازرسی و تعالی مدیران

موضوعات مرتبط: محصولات دانشی تعالی مدیران

 

پنجمین  نشست تخصصی مرکز علم و فناوری بازرسی و تعالی فرماندهان و مدیران در روز چهارشنبه 1399/06/05  برگزار گردید. در این نشست جناب آقای "دکتر اویس ترابی" پژوهشگر کمیته ارزیابی عملکرد سازمانی به بیان موضوع " بیان جایگاه استراتژی سازمانی در تحقق مدیریت عملکرد راهبردی " پرداخت. و پس از ارائه ایشان حضار در نشست به تبادل نظر حول مباحث مطرح شده پرداختند. دکتر اویس ترابی در این نشست بیان داشتند که در گذشته، برخی مواقع استراتژی را معادل با استراتژی مالی درنظر گرفته و یا فرد ممکن است به‌اشتباه بگوید که استراتژی شرکت، بازاریابی انبوه است و گاها در طول توصیف‌های اولیه، عمدتاً به‌عنوان برنامه‌ریزی بلندمدت در نظر گرفته می‌شد.ایشان همچنین استراتژی سازمانی را  به دو مؤلفه تقسیم کرد:" استراتژی سطح شرکت و استراتژی در سطح واحد کسب‌وکار".

پنجمین  نشست تخصصی مرکز علم و فناوری بازرسی و تعالی

 

ارتباطات بین مأموریت سازمان، بیانیه چشم‌انداز، استراتژی و اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت

اهمیت جایگاه  استراتژی

ضرب‌المثل نقل‌شده که "استراتژی بدون عمل یک توهم است"، به‌عبارت‌دیگر، انجام کارها بدون برنامه مشخص درواقع مجموعه خاصی از فعالیت‌ها است که باعث به وجود آوردن فاجعه در سازمان خواهد شد.

استراتژی، نیروی محرکه سازمان و نیز منبع واقعی حیات و دوام آن است. استراتژی به کارکنان می‌گوید که چه چیز، چگونه، به چه دلیل، چه زمانی و در چه موقعیتی انجام می شود؛ به‌عبارت‌دیگر، آن تمرکز و جهت رفتار کارکنان را مشخص می‌نماید. محققان به این حالت به‌عنوان مزیت رقابتی پایدار اشاره می‌کنند (پورتر، 1996).

پنجمین  نشست تخصصی مرکز علم و فناوری بازرسی و تعالی

ابزار نمونه:

استفاده از ماتریس جی ام

  •  گام اول: جذابیت صنعت را تعیین کنید (محور عمودی)
  •   رشد بازار (که در ماتریس بوستون هم استفاده می‌شد)
  •  حجم بازار
  •  عوامل مؤثر در تحلیل PEST که عبارتند از عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تکنولوژیکی
  •  پنج نیروی رقابتی پورتر که عبارتند از قدرت تأمین کننده، قدرت خریدار، شدت رقابت، خطر جایگزنی و موانع ورود
  •  در دسترس بودن نیروی کار
  •  نوسانات/ تغییر در تقاضا
  • حاشیه‌ی سود
  •  فشار‌های قانونی یا هنجارها.

 

گام دوم: توانمندی کسب‌و‌کار را تعیین کنید (محور افقی)

  •   سهم بازار (مانند ماتریس بوستون)
  •   ظرفیت تولید
  •  انعطاف‌پذیری تولید
  •  تمایز محصولات
  •   اعتبار شرکت
  • صلاحیت مدیریتی
  •  وفاداری مشتریان
  •  (ماتریس SWOT می‌تواند چارچوب مناسبی برای ارزیابی و تعیین کردن توانمندی کسب‌وکار باشد.)

 

 

چگونه استراتژی شرکتی با طراحی مدیریت عملکرد مرتبط است

در حال حاضر، ما صرفاً به بحث‌های عمومی و سطح بالا در مورد این تأثیرات پرداختیم، زیرا بحث کامل‌تر و دقیق‌تر در مورد این تأثیرات مستلزم درک مؤلفه‌های اصلی بوده که شامل هر یک از سیستم‌های مدیریت عملکرد موردنظر است. این مؤلفه‌های اصلی عبارت‌اند از:

  • ساختار سازمانی
  • سیستم‌های سازمانی
  • فرایندها و رویه‌ها
  •  فرهنگ‌سازمانی

 

-

 

1399/06/23 - ١٨:٣٥ / شماره خبر: ١٣٥٠ / تعداد نمایش خبر: 79
1399/06/23 - ١٨:٣٥ / Code: ١٣٥٠ / Number: 79
امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 





«نشریات علمی دانشکده»

  فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی          فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی          فصلنامه مدیریت اسلامی          فصلنامه علمی پژوهش های راهبردی بودجه و مالی           نشریه علمی پژوهش های مدیریت سیستم

آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصاد

تلفن تماس: 77105823-021    پست الکترونیکی: ckm@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.
همراهان این صفحه:46731