چهارشنبه ٠١ بهمن ١٣٩٩
 


چاپ خبر Print
کسر خدمت
کسر خدمت: طراحی کارگاه تفکر سیستمی مبتنی بر گیمیفیکیشن برای مدیران

موضوعات مرتبط: محصولات دانشی تحول و تعالی سازمانی

سال دفاع: 1398

پژوهشگر: ایمان سرائی

استاد راهنما: دکتر حسین بازرگان (پژوهشگر دانشکده و پژوهشکده مدیریت و اقتصاد)

نام مرکز: تحول و تعالی سازمانی

 

چکیده:

آموزش یکی از مسائل بسیار مهم نظام های تعلیم و تربیت است . منظور از آموزش ، فرآیند دو سویه یاددهی – یاگیری اطلاعات ، مهارت ها و نگرشهای مثبت درباره موضوعی است که متناسب با گروه سنی خاص و در شرایط زمانی معین به اجرا در آمده است . امروزه هدف از تعلیم و تربیت تنها انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید نیست . بلکه رسالت نظام های آموزشی را ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها شناخت ها و در نهایت رفتار انسان ها دانسته اند . همچنین آموزش دیگر محدود به سنین پایین نبوده و باتوجه به سرعت بالای تغییرات در جهان ، همه افراد در تمامی سنین خود باید به دنبال یادگیری باشند . روشهای تدریس نیز به عنوان یکی از عوامل ، به کمک این رسالت آمده است . هدف نهایی تدریس به وسیله مجموعه ای از تکالیف مشتمل بر آگاهی و معلومات مشخص و ساخت فکری و فرآیند های شناختی تعیین شده است . این گزارش سعی در تبیین کارگاهی می باش تا بتوان از طریق آن تفکر سیستمی را به مدیران و مسئولان سازمان های نظامی آموزش داد. ابتدا روش تدریس به دو دسته روش تاریخی و روش نوین تقسیم شده است . همچنین نمونه هایی از روش های نوین تدریس و مراحل و کاربرد آن که شامل روش تدریس بارش مغزی ، روش تدریس بدیعه پردازی،روش تدریس حل مساله ، روش تدریس غسر مستقیم/مشاوره ای ، روش تدریس ایفای نقش ، روش تدریس گردش علمی،روش تدریس کاوشگری و روش تدریس آموزش به وسیله رایانه به عنوان نمونه هایی از روشهای نوین تدریس مورد بررسی قرار گرفته است که سعی شده تا از تمامی آنها متناسب با کارکردشان در طراحی این کارگاه استفاده شود . چرا که هیچ یک از روش های تدریس فی نفسه خوب یا بد نیستند بلکه نحوه و شرایط استفاده از آنها باعث قوت یا ضعفشان شده است. رویکرد تفکر سیستمی به طور اساسی متفاوت از روش های تحلیلی سنتی می باشد . تحلیل های سنتی بر جداسازی اجزاء مساله مورد مطالعه تمرکز می کنند . در حقیقت ، لغت "تحلیل" از ریشه "تفکیک اجزاء سازنده "می آید . در مقابل ، تفکر سیستمی به چگونگی برهم کنش مساله مورد مطالعه با سایر اجزاء سیستم – یک مجموعه ای از مولفه های در حال ارتباط با یکدیگر برای ایجاد یک رفتار – می پردازد .یعنی به جای اینکه سیستم مورد مطالعه را به بخشهای کوچکتر و کوچکتر مجزا میکنیم،تفکر سیستمی با گسترش دید ، اثرات متقابل بزرگتر و بزرگتر بین اجزای مختلف را مورد مطالعه قرار می دهد . امروزه این نوع نگاه بدلیل پیچیدگی دنیای پیرامون بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز می باشد . در این گزارش ، مدلی جهت آموزش این نوع تفکر در کارگاه عرضه خواهد شد .

-

 

1398/09/19 - ٢١:٤٦ / شماره خبر: ٨٠١ / تعداد نمایش خبر: 125
1398/09/19 - ٢١:٤٦ / Code: ٨٠١ / Number: 125
امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 





«نشریات علمی دانشکده»

  فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی          فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی          فصلنامه مدیریت اسلامی          فصلنامه علمی پژوهش های راهبردی بودجه و مالی           نشریه علمی پژوهش های مدیریت سیستم

آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصاد

تلفن تماس: 77105823-021    پست الکترونیکی: ckm@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.
همراهان این صفحه:46711