|
![]() ![]() |
چاپ خبر
![]() کتاب: راهنمای عملی تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار
محصولات مرتبط: کتاب های دانشکده مدیریت و اقتصادموضوعات مرتبط: محصولات دانشی مدیریت دانش
به همت موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام؛ کتاب «راهنمای عملی تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار » تألیف دکتر روح الله تولایی و دکتر پیام حقیقی منتشر شد.
فهرست مطالب کتاب: فصل اول : مرور اجمالی ادبیات نظری تبدیل دانش ضمنی فصل دوم:تبدیل دانش ضمنی در عمل فاز اول: شناسایی و ساختاردهی دانش مسأله فهرست منابع پیوست ها پیوست1: نحوه استخراج درخت دانش و تدوین نقشه دانش پیوست2:فرم های استاندارد اکتساب دانش
معرفی کتاب: تجربه یکی از ارزشمندترین سرمایه های سازمانی است. منبعی که در عین اهمیت، در بسیاری از سازمانها و نهادها مورد توجه قرار نگرفته و با گذر زمان و تغییرات، دچار فراموشی میشود. اهمیت شناخت، کسب و استفاده مجدد از تجربیات و مشورت با صاحبان تجربه، در منابع دینی و در کلام امامین انقلاب اسلامی، مورد توجه قرار گرفته و توصیه شده است. وقتی یک تجربه پس از اکتساب، تدوین و مستندسازی میشود، میتوان برای آن کاربردهای مختلفی در جهت آموزش، همآموزی، یادگیری سازمانی و استفاده مجدد متصور بود. باید توجه داشت که تجربه منبع اصلی آموزش مدیریت، وظایف، مسؤولیتها و چالشهای شغل است. بدیهی است اگر این تجربیات و دانش های ضمنی به نسل جدید سازمان منتقل نشود، منجر به انقطاع نسلی و عدم تجدید حیات آن سازمان خواهد شد. اکتساب و مستندسازي تجربه فرايندي است که طي آن با ديدگاهي جامع و دقت به جزییات، به ثبت يک تجربه پرداخته ميشود، بگونهاي که ديگران بتوانند با مراجعه به مستندي که تهيه شده است، به ابعاد گوناگون تجربه و فرايند تحقق آن پي برده و از آن درس آموزي و يادگيري لازم را داشته و حتي فراتر از آن، با قرارگيري در موقعيت مشابه از تکرار خطا و دوبارهکاري کاسته و در زمان و هزينه تصميم جديد، صرفه جويي نمايند. در سالهای اخیر و در قالب طرحهای مختلف مدیریت دانش، به موضوع تجربه نگاری و اکتساب دانش پرداخته شده است. اکتساب تجربیات خبرگان در آستانه بازنشستگی و خبرگان با سابقه در سازمان، محور اصلی این فعالیتها بوده و به بسته تجارب و کتابچههای مختلفی در این حوزه ختم شده است. اما نبود چارچوب و نقشه راه مشخص و بومی جهت انجام این مهم، عدم توجه به نوع دانش و تجربیات، عدم انتخاب تکنیک علمی مناسب و همسو با نوع دانش و تجربه و سرعت بالا جهت اتمام این طرحها، منجر به کاهش کیفیت و عدم نگاه جامع نسبت به این موضوع مهم و قابلیت کاربردپذیری مجدد آن، شده است. بر این اساس و با توجه به دغدغههای به وجود آمده، مأموریت تدوین روش شناسی بومی تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار در مرکز علم و فناوری دانش و پژوهش دانشگاه جامع امام حسین(ع) تعریف و در اولویت قرار گرفت. تشکیل تیم متخصص و مجرب در حوزه مدیریت دانش با سابقه علمی و تجربی متناسب، بررسی عمیق ادبیات نظری موضوعی و الگوهای معتبر موجود در این حوزه (کتب، مقالات و مراجع داخلی و خارجی)، ایجاد شناخت نسبت به تکنیکهای مختلف اکتساب و ابزارهای فناورانه تسهیل کننده این موضوع، اقدامات مهم انجام گرفته در این مرکز بوده است. در حال حاضر صاحبان دانش ضمنی و مجرّبان در سازمان شامل مدیران، فرماندهان و خبرگان سازمانی هستند که هزینه های مادی و معنوی زیادی برای بدست آوردن این تجربیات صرف کرده اند. صاحبان دانش نظری مربوط به موضوع آن دانش های ضمنی، اساتید و پژوهشگران دانشکده ها و مراکز علم و فناوری مربوطه هستند که داده های خام مربوط به تجربیات مستند شده را می توانند به الگوها و نظریه های جدید جهت کاربرد در حال و آینده تبدیل می شود. باتوجه به اینکه بخش زیادی از دانش های ضمنی نیز قابل تبدیل به دانش آشکار نیست، اگر در بخش نخبگان دانشگاهی، دانشجویان حوزه مربوطه به خبرگان نیز در جلسات اکتساب دانش حضور داشته باشند، این بخش از دانش های ضمنی، طبق مدل مارپیچ تبدیل دانش، با رویکرد اجتماعی سازی (ضمنی به ضمنی) به دانشجویان و پژوهشگران منتقل خواهد شد. در نهایت به منظور اجرایی شدن فرایند تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار و انتقال آن به نسل آینده، حضور تیم مهندسی و مدیریت دانش که صاحبان الگوهای تخصصی استخراج و اکتساب دانش هستند، ضروری می باشد. در همین راستا کتاب "راهنمای عملی تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار" ، به عنوان یک کتاب کاربردی و سازمانی، با محوریت ایجاد نگاه علمی و عملی به موضوع شناخت، اکتساب و مستندسازی تجربیات و استخراج دانش از آن، تدوین و منتشر میگردد. مخاطبین اصلی این کتاب کلیه سازمانها و رده های سطوح مختلف هستند که به دنبال تبدیل دانش های ضمنی خود به دانش آشکار و انتقال آن به نسل بعد می باشند. این کتاب در دو بخش اصلی تدوین شده است. با عنایت به اینکه هدف اصلی از این کتاب، ارائه راهنمای عملی و بومی فرایند اکتساب دانش است، لذا در بخش اول به منظور آشنایی اجمالی مخاطبین با ادبیات نظری و پیشینه اکتساب دانش ارائه شده و خوانندگان فرهیخته در صورت علاقه می توانند به اصل منابع ذکر شده مراجعه نمایند. بخش راهنمای عملی این کتاب از شش فاز کلان و 14 گام اجرایی تشکیل شده و با تعیین اقدامات، اهداف، هشدار و مثال عملیاتی مختص هر گام، سازمانهایی که قصد اجرای این طرح با اهمیت را دارند، بصورت گام به گام همراهی مینماید. اتصال فرایند طراحی شده در این کتاب، به نرمافزار جامع مجرب به عنوان تسهیل کننده فناورانه فرایند اکتساب و مستندسازی تجربیات، خروجی مرتبط این کتاب در مرکز علم و فناوری دانش و پژوهش میباشد که به زودی منتشر خواهد شد.
-
1399/09/02 - ١٠:١٨ / شماره خبر: ٩٦٦ / تعداد نمایش خبر: 400
1399/09/02 - ١٠:١٨ / Code: ٩٦٦ / Number: 400 امتیازدهی ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() برای این خبر نظری ثبت نشده است نظر شما
محصولات دانشی دانشکده
خدمات ما
|
آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصادتلفن تماس: 77105823-021 پست الکترونیکی: ckm@ihu.ac.irتمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.همراهان این صفحه: |