|
![]() ![]() |
چاپ خبر
![]() کتاب:شناخت و مدیریت فرهنگ سازمانی (رویکردهای نوین و بومی)
مشخصات کتاب
معرفی کتاب پیشگفتار امروزه سرعت تحولات و تلاطم های شدید محیطی، بسیاری از سازمانهای تحول گرا را بر آن داشته است تا در فرایندی منطقی و نوبه نو، رویکردها و جهت گیری های خود را در راستای نیل به توانمندیها و مزیت های برتر راهبردی در معرض بهبود مستمر قرار دهند. در چنین شرایطی است که عوامل فرهنگی می توانند زیرساخت لازم را برای بسیج منابع نخبگی و نیل به مزیت های نوین رقابتی ایجاد نمایند. فرهنگ سازمانی از عناصر اساسی سرمایه نامحسوس و نرم افزاری هر سازمان محسوب می شود. بنابراین ارزیابی، جهت دهی و تحول فرهنگ سازمان، مستلزم مطالعه، سنجش و ممیزی مستمر مؤلفه های فرهنگی است. پویایی، نوآوری و خلاقیت در سازمانها مستلزم برخورداری از عوامل و مؤلفه های مثبت و مقوم است؛ یعنی احراز قابلیت ها و شایستگی های معنوی، داشتن روحیه کار جمعی، نگرش سیستمی، احساس مسؤلیت اجتماعی، حمیت و تعهد سازمانی، بروز خلاقیت، ابتکار عمل و... بدیهی است دستیابی به این مهم در گرو شناخت واقعیتهای موجود در تعاملات سازمانی است که از طریق مطالعه فرهنگ سازمانی و تجزیه و تحلیل عوامل فرهنگی آن امکان پذیر خواهد بود. اینک با توجه به مراتب فوق و ضرورت ایجاد تحولی عمیق و فراگیر در شاکله سازمانهای جمهوری اسلامی ایران، جهت نیل به عملکرد متعالی و حرکت در جهت تحقق سند چشم انداز نظام اسلامی، موضوع شناخت و سنجش فرهنگ سازمانی ضرورتی دوچندان می نماید تا از این رهگذر بتوان شالوده فرهنگ قوی و سازنده ای را مبتنی بر آموزه های مکتب حیات بخش اسلام و ارزشهای انقلاب اسلامی پایه ریزی نمود. انجام هرگونه تغییر و تحول بنیادین در هر سازمانی تنها از طریق شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف فرهنگ سازمانی آن سازمان و تحلیل وضعیت مؤلفهها و شاخصهای مثبت و منفی مربوطه به آن و نیز اتخاذ سیاست های لازم برای حفظ و تثبیت و یا طراحی راهبردهای اصلاح و تغییر فرهنگ سازمانی میسر. پیشبرد چنین فرآیند نسبتا پیچیده ای، نیازمند الگویی بومی و مبتنی بر ارزش های مورد قبول سازمان است تا بر اساس آن بتوان فرهنگ سازمانی را هدایت و مدیریت نمود. نویسندگان کتاب حاضر در صدد تحقق چنین هدفی میباشند. امید می رود محققین و دانش پژوهان گرامی ضمن مطالعه مندرجات کتاب حاضر با ارائه نقطه نظرات اصلاحی خود، ما را در بهبود هرچه بیشتر و غنی بخشیدن به محتوای کتاب و اصلاحات مورد نظر در شماره های آتی یاری نمایند. چارچوب و محتوای مطالب کتاب در هفت فصل به ترتیب زیر تنظیم گردیده است. فصل اول: کلیات فرهنگ و فرهنگ سازمانی فصل دوم: رویکردها و نظریه ها و گونه شناسی های فرهنگ سازمانی فصل سوم: تبیین رابطه فرهنگ سازمانی با سایر موضوعات سازمان و مدیریت فصل چهارم: مهندسی فرهنگی سازمان و طراحی نظام فرهنگی فصل پنجم: مدیریت تغییر و تحول فرهنگ سازمانی فصل ششم: مبانی دینی فرهنگ سازمانی فصل هفتم: معرفی مدل بومی فرهنگ سازمانی
-
1398/11/24 - ١٦:١٢ / شماره خبر: ١٠٣١ / تعداد نمایش خبر: 139
1398/11/24 - ١٦:١٢ / Code: ١٠٣١ / Number: 139 برای این خبر نظری ثبت نشده است نظر شما
محصولات دانشی دانشکده
خدمات ما
|
آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصادتلفن تماس: 77105823-021 پست الکترونیکی: ckm@ihu.ac.irتمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.همراهان این صفحه: |