|
![]() ![]() |
چاپ خبر
![]() کتاب: نوآوری در سازمان (تحلیل سیستمی)
محصولات مرتبط: کتاب های دانشکده مدیریت و اقتصادموضوعات مرتبط: محصولات دانشی اشراف سازمانی
مشخصات کتاب
معرفی کتاب سطح بالای رقابت در میان عرضهکنندگان صنایع، تهدید ناشی از ورود رقبای جدید و تغییرات محیطی مستمر و سریع یا پیچیدگی تغییرات فناوریها و محصولات، ویژگیهای بارز محیط رقابتی پیرامون سازمانهای امروزی هستند. بنابراین سازمانها بهمنظور سازگاری با تغییرات محیطی و تداوم حیات خود نیازمند نوآوری پایدارند. سازمانها برای بقا باید نوآور باشند. رقابت داخلی و بینالمللی، قوانین دولتی درحال تغییر و شرایط بیثباتیِ سریع بازار، نیازمند بروز نوآوری در سازمان است (آمابیل، 1988: 124). محققان زیادی بر اهمیت نوآوری بهعنوان ابزار خلق مزیت رقابتی پایدار در محیط آشفته امروزی تأکید کردهاند. نوآوری شامل ارائه راهحلهای جدیدی برای سازمان، از طریق تولید ایدههای جدید و نیز ارائه رویههای عملیاتی جدید مطابق با آن ایدهها است. توجه روزافزونی برای نقش حیاتی نوآوریهای مدیریتی در توسعه راهبردهای رشد، تسهیل تغییر و تجدید سازمانی و تواناسازی بهبود مداوم عملکرد درحال ایجاد است. نوآوریهای فرآیندی صرفهجویی در نیروی کار، مشابه نوآوریهای فرآیندی فناورانه، بهرهوری نیروی کار را در فرآیند تولید افزایش میدهد و نوآوریهای صرفهجویی در سرمایه، مقدار سرمایه موردنیاز برای فرآیند کاری را کاهش میدهد (دامنپور و آراویند، 2012: 12). اکثر کشورها نمیتوانند به آسانی در اکتساب یا تسلط بر سیستمهای پیشرفته، سرمایهگذاری کنند. اما درعین حال میتوانند نوآوران خیلی موفقی باشند. درواقع با ایجاد ارتباط طرحهای با فناوری سطح پایین و ایدههای عملیاتی خلاقانه، میتوان به درجه بالایی از اثربخشی سازمانی دست یافت. درحقیقت چنین کشورهایی ممکن است بر رقبای با فناوری برتر و با هزینه بالا تسلط یابند. با مشاهده اکثر تحقیقات انجام شده در زمینه نوآوری، تمرکز آنان بیشتر بر عوامل سازمانی مؤثر بر نوآوری در مقایسه با عوامل فردی، گروهی و محیطی بودهاست. اما در کتاب حاضر که حاصل نگارش رساله دکتری نیز میباشد، با تفکر و نگاه سیستمی علاوه بر تلاش جهت در نظر گرفتن تمامی عوامل مؤثر بر نوآوری، به محیطِ فراگیر سازمان نیز توجه میشود. فصل اول شامل کلیات است که در بردارنده تعاریف مفاهیم پایه نوآوری است که بهطور جزئی شامل بخشهای خلاقیت، ارتباط خلاقیت با نوآوری، کارآفرینی و ارتباط آن با نوآوری، تعریف نوآوری و نهایتاً اهمیت نوآوری میباشد. در فصل دوم، بهدستهبندی نوآوری از نظر نوع خروجی، درجۀ بداعت، مراحل فرآیند نوآوری و سطوح تحلیل پرداخته میشود. فصل سوم شامل بررسی و تشریح فرآیند نوآوری و بررسی ابعاد این فرآیند در حوزههای اصلی تولید، پیادهسازی و تجاریسازی ایده میباشد. در فصل چهارم به بررسی نمونههایی از مدل نوآوری پرداخته میشود. در فصل پنجم، عوامل مؤثر بر نوآوری در قالب عوامل فردی، محیطی، گروهی و سازمانی مورد بررسی قرار گرفته و نهایتاً در فصل ششم، با بررسی کلی و جمعبندی مطالب ارائهشده، مدل سیستمی نوآوری در سازمان (شامل فرآیند نوآوری و عوامل مؤثر بر آن) ارائه میشود. در ادامه بر خود لازم میدانیم از اساتید ارزشمند، آقایان دکتر مسعود موحدی، دکتر علی فرهی، دکتر سید ضیاءالدین قاضیزاده فرد، دکتر ابولفضل محمدی و دکتر حسین عیسایی که با رهنمودهای سازنده، نگارندگان را در انجام این تلاش علمی مساعدت نمودهاند، سپاسگزاری و قدردانی نماییم. مطالعه این کتاب به دانشجویان، پژوهشگران، مدیران و کارکنان سازمانها توصیه میگردد. هر چند سعی نگارندگان بر این بوده است که کتاب جامعی درباره نوآوری در سازمان فراهم شود. اما بهطور قطع این کتاب نمیتواند هر نیازی را پاسخگو باشد. امید است با دریافت پیشنهادها و انتقادهای سازنده خوانندگان محترم فرصتی بهدست آید تا کاستیهای کتاب جبران و مجموعه جامعتر و مفیدتری فراهم شود.
-
1398/12/01 - ١٩:٠٣ / شماره خبر: ١٠٥٩ / تعداد نمایش خبر: 473
1398/12/01 - ١٩:٠٣ / Code: ١٠٥٩ / Number: 473 برای این خبر نظری ثبت نشده است نظر شما
محصولات دانشی دانشکده
خدمات ما
|
آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصادتلفن تماس: 77105823-021 پست الکترونیکی: ckm@ihu.ac.irتمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.همراهان این صفحه: |