چهارشنبه ٣٠ مهر ١٣٩٩
 


چاپ خبر Print
دهمین نشست تخصصی مرکز علم و فناوری بازرسی و تعالی فرماندهان و مدیران

محصولات مرتبط: محصولات دانشی تعالی مدیران

برنامه توسعه فردی (IDP)، چیستی، چرایی، چگونگی

دهمین  نشست تخصصی مرکز علم و فناوری بازرسی و تعالی فرماندهان و مدیران در روز چهارشنبه 16/07/1399 برگزار گردید. در این نشست جناب آقای علی ترابی مدیر مرکز بازرسی و تعالی فرماندهان و مدیران به بیان موضوع " برنامه توسعه فردی (IDP)، چیستی، چرایی، چگونگی پرداخت. و پس از ارائه ایشان حضار در نشست به تبادل نظر حول مباحث مطرح شده پرداختند.

دهمین  نشست تخصصی مرکز علم و فناوری بازرسی و تعالی فرماندهان و مدیران

مقدمه :

یکی از مهمترین موضوعات در رابطه با انسان چه در ساحت زندگی فردی و چه در ساحت زندگی در سازمان به عنوان منابع انسانی سازمان ، موضوع رشد او و ارتقای توانمندی ها و قابلیت های اوست . تجربیات فراوانی نیز در این زمینه وجود دارد که در هر برهه ای دارای اثرات و دستاوردهایی بوده است . از اقداماتی که در روزگار کنونی ارتقای مهارت ها و به طور کلی رشد(عملکرد سازمانی ، اجتماعی و یا زندگی فردی )  را به دنبال دارد بهره مندی برنامه توسعه فردی (IDP) است .

چیستی:

برنامه توسعه فردی به منزله یک ابزار راهبردی برای بهبود عملکرد با اتکا به یادگیری های رسمی و غیررسمی است (بیوسرت، 2011، 252) برنامه توسعه فردی در واقع به نوعی ظرفیت سازی از طریق آموزش و تعلیم است و مستندی است که سازمان را برای ایجاد فرصتهای یادگیری و فرد را برای آموختن متعهد می سازد. این برنامه، به معنی پذیرفتن سهم مهم و موثر فرد در یادگیری و پرورش قابلیت هایش از طریق فرآیندی شامل ارزیابی، عکس العمل و انجام اقدامات اصلاحی است. برنامه توسعه فردی یک برنامه زمانبندی شده مکتوب در جهت رشد و توسعه افراد است، در واقع یک ابزار ارتباطی و در عین حال یک نقشه راه است. ترسیم وضع مطلوب، تصویر وضعیت موجود و طراحی مسیر بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، به نوعی ارکان برنامه توسعه فردی را تشکیل میدهد(ایسل  و همکاران، 2013).

چرایی :

در رابطه با چرایی تدوین برنامه توسعه فردی از دو منظر می توان گفتگو کرد :

 الف: ضرورت برنامه توسه فردی:

تغییرات ساختاری و چالشهایی که جوامع به دلیل تحولات جهانی با آن مواجه هستند، مدیریت منابع انسانی را ناگزیر به یافتن روشهای جدیدی برای مدیریت این تغییرات می نماید، لذا سازمانها به طور دائم باید کارکرد و کیفیت کارشان را ارزیابی و تعدیل نمایند. جهان در آینده نه بر پایه نیروی کار، مواد خام و انرژی؛ بلکه بر محور دانایی خواهد چرخید و ارزش و ثروت سازمانها بیش از پیش به دانش و مهارت افراد بستگی پیدا میکند و در این بین، آموزش و توسعه افراد اهمیت ویژه ای دارد. لازم است به تناسب حوزه فعالیت و فضای کاری سازمان نه تنها معیارهایی برای ارزیابی شایستگیها و مهارتهای مورد نیاز یک مدیر تعریف شود، بلکه بر مبنای نتایج آن برنامه ای نیز برای ارتقا و توسعه این مهارتها تدوین گردد (تیچلر، 2007). داشتن برنامه توسعه فردی، اخیرا در بسیاری از سازمانهای موفق و آینده نگر جهان به بخشی مهم از برنامه ها و فعالیتهای یادگیری و توسعه تبدیل شده است(قلی پور و همکاران، 1397، 2).

ب: مزایای برنامه توسعه فردی:

اجرای درست برنامه توسعه فردی مزیت های متعدد فردی را به همراه دارد. برنامه توسعه فردی به  فرد کمک میکند:

  •     به طور خودآگاه خود را به نقد و چالش بکشد
  •     نقاط قوت و ضعف، توانایی ها، استعدادها و مهارت های خود را بشناسد
  •   آنها را با اهداف خود تطبیق دهد.
  •     در زمینه های مختلف فردی و کاری رشد متوازن و هماهنگ داشته باشد
  •    به طور متمرکز و اثربخش از منابع در اختیار  استفاده نماید.
  • سبک یادگیری خود را بشناسد
  • راهبردهای یاددهی یادگیری که برای وی موثر است را بشناسد
  • در دنیای دائما در تغییر کنونی، همواره در حال یادگیری باشد  (پاتل، 2013)

دهمین  نشست تخصصی مرکز علم و فناوری بازرسی و تعالی فرماندهان و مدیران

چگونگی تدوین برنامه توسعه فردی:

مدل های مختلفی جهت تدوین برنامه توسعه فردی وجود دارد. در این نشست چهار مدل ارائه گردید که در این خلاصه نوشتاری به دو مدل اشاره می گردد. بر اساس الگوی» برایسون «: چرخه برنامه توسعه فردی شامل چهار مرحله بررسی، آماده سازی، اقدام و نتایج است (برایسون، 2011).

دانشگاه واشنگتن خلق برنامه توسعه فردی را در هفت مرحله تبیین نموده است که توالی آن بدین شرح است؛

  • تعین اهداف عملکردی یا شایستگی،
  • تعیین اهداف توسعه در جهت نائل شدن به شایستگیهای مورد انتظار،
  • تعیین اقدامات توسعه در جهت دستیابی به هدف توسعه،
  • تعیین منابع و الزامات موردنیاز،
  • اندازه گیری میزان پیشرفت یا تحقق هدف،
  • تعیین یادگیری های کلیدی و کاربردی
  • و در نهایت مستند نمودن توسعه برنامه ریزی نشده و نتایج آن

 (چارچوب برنامه توسعه فردی دانشگاه واشنگتون، 2010).

هر کدام از مدل های برنامه توسعه فردی که مدنظر باشد، دو نکته  زیر باید در نظر گرفته شود:

  • در تدوین برنامه توسعه فردی تبیین سبک یادگیری منحصر به هر فرد و شیوه های آموزشی که متناسب با موضوع یادگیری و ماهیت آن است و  با ویژگیهای فرد یادگیرنده نیز همخوانی دارد، حائز اهمیت است.

  • در پژوهش ها، مشخص شده است كه  اثربخشي طرح توسعة فردي، بستگي به فرد استفاده كننده از آن دارد؛

 بدين معنا كه فردي كه نقش خود را در توسعه مي داند ، در برابر تغييرات مقاومت نمي كند، به توسعه و رشد خود علاقه مند است و مي داند كه چگونه خود و محيطش را براي يادگيري بيشتر، هماهنگ كند (آستين، ماريني، و دسروچز، 2005).

 

 

 

-

 

1399/07/22 - ١٢:٣٩ / شماره خبر: ١٤٢٦ / تعداد نمایش خبر: 16
1399/07/22 - ١٢:٣٩ / Code: ١٤٢٦ / Number: 16
امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 





«نشریات علمی دانشکده»

  فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی          فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی          فصلنامه مدیریت اسلامی          فصلنامه علمی پژوهش های راهبردی بودجه و مالی           نشریه علمی پژوهش های مدیریت سیستم

آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصاد

تلفن تماس: 77105823-021    پست الکترونیکی: ckm@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.
همراهان این صفحه:21600