پنج شنبه ٠٨ آبان ١٣٩٩
 


چاپ خبر Print
کسر خدمت :تدوین برنامه راهبردی توسعه صادرات به کشور عراق در دوران بازسازی

موضوعات مرتبط: محصولات دانشی اقتصاد مقاومتی

عنوان:

تدوین برنامه راهبردی توسعه صادرات به کشور عراق در دوران بازسازی

پژوهشگر:

محمد قادری

استاد راهنما:

جناب دکتر حافظیه

خرداد ماه 89

چکیده

در ضرورت انجام این مطالعه می‌توان گفت با توجه به وجود فرصت ها و پتانسیل های بالا جهت گسترش مبادلات تجاری بین ایران و عراق و با عنایت به اینکه قبلاً در این زمینه مطالعه جامع و کاربردی صورت نگرفته این مطالعه میتواند، مسائل و مشکلات پیشروی صادرات به کشور عراق را شناسایی کرده و سیاست گذاران و متولیان ریل‌گذاری صادرات به کشور عراق را یاری نماید. همچنین نفوذ و گسترش روزافزون کشورهای ترکیه و عربستان در بازار عراق باعث شده است که نقش ایران اگرچه به لحاظ سیاسی پررنگ باشد، اما به لحاظ اقتصادی نقش مؤثری نداشته باشد و این عاملی باشد برای آنکه در بلندمدت نیز ترکیه و عربستان با استفاده از موقعیت اقتصادی خود، جایگاه سیاسی ایران را نیز در اختیار گیرند. بنابراین مطالعه بر روی توسعه و گسترش صادرات ایران در بازار عراق یک امر لازم و ضروری در جهت حضور بلندمدت و باثبات ایران در این کشور است.

بیان مسئله

 توسعه صادرات غیرنفتی و راه یابی به بازارهای جهانی برای کسب درآمدهای ارزی بیشتر از اهداف عمده توسعه اقتصادی و رهایی از وابستگی به درآمدهای ارزی حاصل از نفت خام است. رهایی از اقتصاد تک محصولی و ایجاد تنوع در اقلام صادراتی و به طور خاص توسعه کالاهای صنعتی و کارخانه ای از مهم ترین راهکارهای رهایی از درآمدهای نفتی است. از طرف دیگر، ایران دارای منابع غنی خدادادی فراوانی هست که استفاده ص حیح از هر کدام این منابع، جهت صادرات می تواند پتانسیلی بالقوه در جهت کسب درآمد ارزی برای کشور باشد.

دو کشور ایران و عراق در گروه کشورهای درحال توسعه، طبقه بندی می شوند، در نظم نوین جهانی، بی تردید بقای کشورهای در حال توسعه به میزان درک آنها از شرایط و توانائی هایشان در پدید آوردن گروه های اقتصادی در منطقه جغرافیایی خود، بستگی دارد، دو کشور ایران و عراق اهداف مشترک فراوانی در زمینه ی تجارت، س رمایه گذاری، همکاری های صنعتی و غیره دارند، لذا باید کلیه عوامل مؤثر بر همکاری های اقتصادی - منطقه ای در کشور مورد بررسی قرار گیرد. کشور عراق، به دلایل زیر، بهترین پتانسیل را جهت توسعه صادرات محصولات ایرانی را دارا است ١. قرابت فرهنگی و دینی عمیق بین ایران و عراق. ۲. نفوذ معنوی گسترده ایران در بین مردم عراق و بخصوص شیعیان این کشور. ۳. اجماع موجود در بین دولت مردان و مسئولان نظام در خصوص توسعه مراودات اقتصادی و سیاسی با کشورهای اسلامی و ایجاد بازار مشترک اسلامی. ۴. پذیرش نقش ایران در تحولات سیاسی عراق به عنوان یک عامل و عنصر تأثیرگذار و اساسی از سوی دولت مردان عراق. ۵. تجربیات و توانمندی های مناسب ایران در بازسازی برخی از بخشهای مهم اقتصادی عراق نظیر نفت و پتروشیمی. ۶. وجود مرز مشترک قابل توجه بین دو کشور و واقع شدن بخشهای مهم اقتصادی و جمعیتی عراق در مجاورت مرز ایران ۷. اقتصاد در حال رشد و بازسازی عراق که در مراحل اولیه استفاده از پتانسیل های اقتصادی برای رشد بالا قرار دارد.

کشور عراق در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰ میلیارد دلار واردات دا شته است، که سهم ایران از این بازار بزرگ تنها ۶ میلیارد دلار و یا به عبارتی ۱۵ درصد بوده است. این در حالی است که کشور ایران به لحاظ سیاسی و همچنین ژئوپولتیک بهترین و بیشترین فرصت را برای بهره برداری از بازار عراق دارد.

سهم کشور ایران از بازار عراق در سال 2016

۲ - ۱- ضرورت انجام تحقیق

 در ضرورت انجام این مطالعه می توان گفت با توجه به وجود فرصتها و پتانسیل های بالا جهت گسترش مبادلات تجاری بین ایران و عراق و با عنایت به این که قبلا در این زمینه مطالعه جامع و کاربردی صورت نگرفته این مطالعه می تواند مسائل و مشکلات پیشروی صادرات به کشور عراق را شناسایی کرده و سیاست گذاران و متولیان ریل گذاری صادرات به کشور عراق را یاری نماید.

همچنین نفوذ و گسترش روزافزون کشورهای ترکیه و عربستان در بازار عراق باعث شده است که نقش ایران اگرچه به لحاظ سیاسی پررنگ باشد، اما به لحاظ اقتصادی نقش مؤثری نداشته باشد و این عاملی باشد برای آنکه در بلندمدت نیز ترکیه و عربستان با استفاده از موقعیت اقتصادی خود، جایگاه سیاسی ایران را نیز در اختیار گیرند. بنابراین مطالعه بر روی توسعه و گسترش صادرات ایران در بازار عراق یک امر لازم و ضروری در جهت حضور بلندمدت و باثبات ایران در این کشور است.

اهداف تحقيق

اهداف کلان:

١. شناسایی و بررسی فرصت های پیش روی بازار صادرات در کشور عراق

۲. شناسایی و بررسی چالش های رقابت ایران با سایر کشورهای صادر کننده به کشور عراق.

٣. تدوین برنامه راهبردی به منظور توسعه صادرات ایران در بازار بازسازی عراق

اهداف خرد:

۱. تدوین راهبردهای نقل وانتقال آسان و امن صادرات به عراق (شامل: حمل ونقل، مراودات مالی، ترخیص کالا و..)

۲. شناسایی راهبردهای بازاریابی و دستیابی به سهمی بالا از بازار بازسازی عراق

 ٣. شناسایی راهبردهای مؤثر در جهت حضور پررنگ بخش خصوصی ایران در بازار صادرات کشور عراق

۴. تدوین راهبردهای مناسب در جهت تشویق و ترغیب تجار کشور عراق برای حضور و سرمایه گذاری در بازار ایران.

 

-

 

1399/02/23 - ١٣:٣١ / شماره خبر: ١١٤٧ / تعداد نمایش خبر: 103
1399/02/23 - ١٣:٣١ / Code: ١١٤٧ / Number: 103
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 





«نشریات علمی دانشکده»

  فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی          فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی          فصلنامه مدیریت اسلامی          فصلنامه علمی پژوهش های راهبردی بودجه و مالی           نشریه علمی پژوهش های مدیریت سیستم

آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصاد

تلفن تماس: 77105823-021    پست الکترونیکی: ckm@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.
همراهان این صفحه:1881