چهارشنبه ٣٠ مهر ١٣٩٩
 


چاپ خبر Print
مقاله : ارائه الگوی اندیشه ورزی با محوریت دیدگاه‌های مقام معظم رهبری: رویکرد آمیخته

موضوعات مرتبط: محصولات دانشی مدیریت دانش

 

منبع: بابایی فارسانی, میثم, حسنی مقدم, صادق. (1399). ارائه الگوی اندیشه ورزی با محوریت دیدگاه‌های مقام معظم رهبری: رویکرد آمیخته (نمونه پژوهش: دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام). فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی, 3(8), 65-101.

نویسندگان
میثم بابایی فارسانی 1  صادق حسنی مقدم 2

1 دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشگاه غیر انتفاعی  نور هدایت، شهرکرد، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین (ع) تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش، ارائه الگوی اندیشه­‌ورزی با محوریت دیدگاه­های مقام معظم رهبری می­باشد. برای نیل به این هدف، با استفاده از روش ترکیبی اکتشافی، داده­ها در دو مرحله (کیفی و کمّی) جمع­آوری شد. در ابتدا، ضمن مطالعه ادبیات تحقیق، از طریق مصاحبه با 11 نفر از خبرگان که با روش نمونه­‌گیری نظری انتخاب شدند، مؤلفه­‌های کلیدی اندیشه­‌ورزی در قالب 85 مفهوم کلیدی، 15 زیر معیار و 5 معیار شناسایی گردید. در بخش کیفی، با استفاده از روش دلفی، تعداد 20 نفر از پانلیست­ها، پس از چهار راند، در مورد مؤلفه­‌های اندیشه­‌ورزی به اتفاق­‌نظر دست‌­یافتند و مدل تحقیق ارائه گردید و اعتبار بخش کیفی نیز، از طریق ضریب هماهنگی کندال (k=0.89) مورد تأیید قرار گرفت. بر مبنای یافته­‌های حاصل از مرحله کیفی، پرسش­نامه بخش کمّی طراحی شد که پس از سنجش روایی ظاهری، محتوا (روش لاوشه) و همچنین روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی)، پایایی آن با روش آلفای کرونباخ، مقدار آن 93/0 برآورد شد و از طریق مشارکت 108 نفر از پژوهشگران دانشگاه جامع امام حسین (ع) که با روش نمونه­‌گیری تصادفی 84 نفر از آن­ها انتخاب شدند، اجرا گردید. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمّی، از طریق نرم­افزار «SPSS» و همچنین «Lisrel» اجرا شد. یافته­‌های پژوهش، ارائه الگوی اندیشه­‌ورزی می­باشد که شامل معیارهایی از قبیل: راهبرد، مبانی اندیشه­‌ورزی، دیدگاه اسلام، گفتمان رهبری و پیامدهای اندیشه‌­ورزی است، که بیشترین امتیاز فریدمن مربوط به مبانی اندیشه‌­ورزی با مقدار 44.72 و کمترین امتیاز مربوط به راهبرد­ها با امتیاز 40.65 می­باشد؛ بر همین اساس، می­توان به این نتیجه دست یافت، که در صورت توجه سازمان­ها به پارادایم اندیشه‌­ورزی، می­توان شاهد ظهور سازمان­هایی با ویژگی­های دانش­آفرینی و یادگیرنده بودن باشیم.







-

 

1399/07/15 - ١٤:٣٧ / شماره خبر: ١٤١٠ / تعداد نمایش خبر: 16
1399/07/15 - ١٤:٣٧ / Code: ١٤١٠ / Number: 16
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 





«نشریات علمی دانشکده»

  فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی          فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی          فصلنامه مدیریت اسلامی          فصلنامه علمی پژوهش های راهبردی بودجه و مالی           نشریه علمی پژوهش های مدیریت سیستم

آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصاد

تلفن تماس: 77105823-021    پست الکترونیکی: ckm@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.
همراهان این صفحه:5005