شنبه ١٣ خرداد ١٤٠٢

اخبار > تحول نسلی از منظرگاه مدیران منابع انسانی – بخش دوم


 


  چاپ        ارسال به دوست

تحول نسلی از منظرگاه مدیران منابع انسانی – بخش دوم

تحول نسلی از منظرگاه مدیران منابع انسانی – بخش دوم

تحول نسلی از منظرگاه مدیران منابع انسانی بخش دوم

در بخش اول این نوشتار، ویژگی های افراد نسل زد و همچنین ویژگی‌های سازمان ایده‌آل برای این افراد را تا حدی بر شماری کردیم، در این بخش بر حوزه مدیریت منابع انسانی متمرکز خواهیم شد و برخی راه‌کارها در ذیل کارکردهای منابع انسانی در مواجهه با چالش تحول نسلی را برشماری خواهیم کرد؛

در سال‌های اخیر ارتش‌های کشورهای جهان معترفند که با تحولات جدیدی روبرو شدند و به عبارت دیگر سیاست‌های منابع انسانی گذشته از جمله دوره جنگ سرد دیگر کارآمدی سابق را ندارند. علاوه بر این معتقدند افراد نیروهای مسلح در آینده با تحولات و غافلگیری‌های بیشتری نیز نسبت به گذشتگان خود روبرو خواهند شد.

 آنها معتقدند این تحولات ابعاد متنوعی از جمله دموگرافیک، تحول نسلی، تحول اجتماعی، تحول اقتصادی، تحول نظامی و ... دارد. یکی از پر رنگ ترین و کلیدی ترین حوزه در این ابعاد مربوط به افراد و در واقع تحول ایجاد شده در انسانها است (تحول نسلی).  به همین دلیل تحول در سیاست های منابع انسانی سازمان‌های نظامی ضروری و حیاتی است و این سازمانها به واسطه تحولات جدید، شبکه ای از سیاست‌ها و ساختارهای جدید منابع انسانی را تدوین کرده‌اند تا افراد مورد نظر جهت خدمت در نیروهای مسلح را جذب و انتخاب کنند.

برخی از این خط‌مشی‌ها و برنامه‌ها در دسته‌بندی (به تفکیک کارکردهای منابع انسانی) برشماری شده است و می‌توان از آنها الگوبرداری نمود؛

نگرش مدیران ارشد

         ارتقای اهمیت و ارزش بخش مدیریت منابع انسانی به عنوان لبه اصلی برخورد با تحول نسلی در ن.م

         لزوم ارتقای انعطاف پذیری و خلاقیت در لایه مدیران و رهبران نیروهای مسلح

         بروز رسانی تصویر مدیران از دشمن (یا رقبا) و بروز رسانی سیاست های منابع انسانی بر این اساس. 

         گفتمان سازی و تعهد به تحول (داشتن رویکرد تحولی از سوی مسئولان / تزریق روحیه تحول به آحاد/ استمرار در مسیر پشتیبانی برنامه‌ایی، بودجه‌ای، هدایتی از تحول)

تامین نیروی انسانی

         نگاه به دوره سربازی به عنوان سبد اولیه جذب

         توسعه سبدهای کارمندیابی (روی آوردن به منابع غیرسنتی و کمتر مرسوم جذب مثل اقلیت‌ها، زنان، مهاجران، رنگین پوستان و حتی افراد خارجی)

         استفاده بیشتر از ظرفیت‌های رسانه و تبلیغات (کمپین‌های اطلاع رسانی و تبلیغاتی در راستای تصویرسازی مطلوب از برند ن.م و همچنین اطلاع رسانی از ظرفیت های شغلی موجود در ن.م)

طراحی مشاغل

         چالشی تر و غنی تر کردن مشاغل و مسیر شغلی   

         مهندسی مجدد سیستم کاری صورت بگیرد تا کارکنان اختیارات و انگیزش بیشتری پیدا کنند.

         تحول در مسیر شغلی در ن.م (مسیر شغلی متنوع، غیر یکنواخت و چالشی متناسب با حال و هوای نسل جدید تعریف شود)

جبران خدمات

         افزایش حقوق و مدرن سازی جبران خدمات بازنشستگان (با هدف اینکه افرادی که نیاز نداریم زودتر بروند و افرادی که نیاز داریم بیشتر در سازمان بمانند)

         اجازه به‌کارگیری پرداخت‌های خاص و تشویقی منعطف به فرماندهان و مدیران

         ارتقای حقوق و مزایا نیروهای مسلح (1- قابل رقابت با بخش خصوصی بخصوص در مشاغل خاص با هدف جذاب کردن ورود به ن.م / 2- ارتباط دادن حقوق و مزایا با عملکرد با هدف چالشی تر کردن شغل برای نسل جدید)

برنامه ریزی نیروی انسانی

         کاهش تعداد نیروهای مسلح و جایگزنی کمیت با کیفیت

         تغییر نگاه به افراد ذخیره (به عنوان پتانسیل بزرگ)(چه میخواهیم؟ چه آموزشی باید بدهیم؟ و ..)

         کوچک کردن تعداد نیروهای رسمی و تکیه بر نیروهای داوطلب (کوچک اما وقوی و مستحکم) (ن.م جدید: کوچک، خوب آموزش دیده، ماهر)

بازنشستگی

         ارتقای زندگی دوران پس از خدمت

         تصمیم در باب بازنشستگی پیش از موعد  

سازماندهی و به کارگیری

         توافق فی مابین ن.م و بخش های غیر نظامی کشور جهت جابجایی سریع نیرو بین این دو بخش

         کوتاه کردن دوره خدمت سربازی و جذاب کردن آن

         اعمال سیاست دورکاری برای پرسنل با هدف ارتقای ارتباطات خانوادگی آنها  

         تنوع دادن در طول خدمت افراد (فقط 30 ساله استخدام بلند مدت نشود بلکه مثلا 20 ساله هم داشته باشیم)  

         ارتباط بین کارکنان سطوح مختلف به صورت مستقیم باشد.

         کمک گرفتن از بخش خصوصی (در حوزه های غیرحساس یا خیلی تخصصی، با هدف متمرکز کردن ن.م به کار و شایستگی اصلی‌شان) (تمرکز بر رزم‌محوری و برون‌سپاری وظایف پشتیباینی و غیر رزمی)

         تحول در عضویت های (تنوع بخشی به عضویت ها، به عنوان مثال به کارگیری موقت سربازان با قراداد کاری 2 ساله پس از خدمت سربازی با حقوق و مزایای پرسنل کادر  امکان خروج از ن.م در صورت عدم تمایل به ادامه)

         انتخاب داوطلبانه محل خدمت توسط خود فرد  

نگهداشت

         ارتقای شرایط کاری پرسنل نظامی (مثلا با انعطاف‌پذیری بیشتر در قوانین محدود کننده برای نظامیان)

         ارتقای کیفیت زندگی کارکنان نظامی و خانواده‌هایشان (اولویت گذاری بر برخی خدمات مثلا یافتن خانه یا مدرسه و ...) (کمک به تولد و نگهداری فرزند، برنامه های کمک به خانواده در خصوص فسارهای ناشی از اعزام ها، ماموریت‌ها و جابجایی‌ها/ مراکز خدمات به فرزندان در کنار رده ها/ بورس تحصیلی فرزندان، تخفیفات سفرها و ...)

         اصلاح مسیرهای شغلی و ارتقاء پرسنل (اصلاح قوانین جذب و رهاسازی در سازمان‌های نظامی اصلاح معیارهای ارتقا انعطاف در قراردادهای استخدامی استخدام و ارتقای متخصصان با درجه اما بدون گذراندن دوره‌های نظامی)

         تحول در نظام ارزیابی کارکنان  

         توجه به سخت تر شدن نگهداشت افراد در حوزه های تخصصی و ارزشمند برای بخش خصوصی (آی تی، هوانوردی و ..)

خدمت وظیفه

         تحول در سربازگیری (حذف خدمت وظیفه اجباری در برخی کشورها به طور کامل و به صورت ترکیبی در سایر کشورها)

         ارتقای چشم انداز شغلی پس از خدمت وظیفه (آموزش به سربازان، مهارت آموزی به سربازن، شغل‌یابی برای سربازان پس از خدمت، تخصیص درصدی از جذب ن.م به سربازان)

         تحول در به کارگیری سربازان (تنوع بخشی در به کارگیری سربازان به عنوان مثال تقسیم سربازان به دو بخش متخصص و غیر متخصص و تفاوت در دوره آموزشی و نحوه به کارگیری این دو گروه، مثال دانمارک: 4 ماه آموزش عمومی برای همه و سپس قرارداد کاری موقت با سربازان متخصص و بکارگیری سایرین در حوزه امنیتی...)

         یادگیرنده کردن خدمت سربازی برای فرد (حتی برای پس از خروج از ن.م)

آموزش و توسعه

         مسئولیت دادن به عنوان یک ابزار توسعه ای برای نسل جوان

تصمیم بر آموزش زبان خارجی یک کشور خاص به پرسنل  

مطالعه قسمت اول یاداشت 


٠٩:٣٠ - چهارشنبه ١٦ فروردين ١٤٠٢    /    عدد : ٣٨٤٠    /    تعداد نمایش : ٣٧


امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 





«نشریات علمی دانشکده»

  فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی          فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی          فصلنامه مدیریت اسلامی          فصلنامه علمی پژوهش های راهبردی بودجه و مالی           نشریه علمی پژوهش های مدیریت سیستم

آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصاد

تلفن تماس: 77105823-021    پست الکترونیکی: ckm@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.
همراهان این صفحه:260641