شنبه ٢٢ ارديبهشت ١٤٠٣_ العربية|English
 


چاپ خبر Print

نشریه: اقتصاد مقاومتی با رویکرد مدیریت جهادی- شماره دوم


نشریه: اقتصاد مقاومتی با رویکرد مدیریت جهادی- شماره دوم

موضوعات مرتبط: محصولات دانشی اقتصاد مقاومتی

 

نشریه علمی تحلیلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد مدیریت جهادی
(شماره دوم)

صاحب امتیاز: قرارگاه اقتصاد مقاومتی (نصرت)
مدیر مسئول: اصغر صالح اصفهانی
سردبیر: حسین درّی نوگورانی (عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام)
Hos_dorri@yahoo.com

فهرست مقالات شماره دوم:

- جستار اقتصاد درونزا در منظومه اقتصاد مقاومتی

- رویکرد جهادی: رویکرد بی بدیل گشایش تنگناها و شتابگیری راهبردی جمهوری اسلامی ایران

- جایگاه و سهم تاریخی نفت و درآمدهای آن در اقتصاد ایران: عارضه ی وابستگی ویرانگر نرم اقتصادی


معرفی شماره دوم:

در شماره دوم مجله، ابتدا پس از فرازهای اندکی از برگزیده های رهنمودهای مقام معظم رهبری، "جستار اقتصاد درونزا در منظومه اقتصاد مقاومتی" در پی تبیین ابعادی از اقتصاد درونزا به عنوان یکی از امور رویکردی و از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی، با بررسی انبوه و دسته بندی و مفهوم گزینی و مقوله ِ سازی و ارائه نموداری گفتمان و نظریه اقتصاد درونزای جمهوری اسلامی در قالب یک الگوی فرایندی بر مبنای نگرش ملهم از رهنمودها و سیاستهای کلی، به عنوان پیشنهادی اولیه بوده است.
"رویکرد جهادی: رویکرد بی بدیل گشایش تنگناها و شتابگیری راهبردی جمهوری اسلامی ایران" به عنوان دومین مقاله ی تألیفی، با تبیین مفهوم و ویژگی های اصلی جهاد و رویکرد جهادی بر اساس مستنداتی از امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری، درصدد بوده است که نشان دهد بدون رویکرد "سختکوشانه و مبارزه و پیکاری با همه ی توان، با همه ی وجود، با قصد خالص، با فهم و بصیرت" و به تعبیری بدون رویکرد "حرکت مستمر همه جانبه ی هدفدار با نیت خنثی کردن و عقیم کردن تلاش خصم آلود و غرض آلود دشمن"، و به بیانی بدون "رویکرد بسیجی"، تحقق اقتصاد مقاومتی امکانپذیر نیست.
مقاله تألیفی سوم، به "جایگاه و سهم تاریخی نفت و درآمدهای آن در اقتصاد ایران: عارضه ی وابستگی ویرانگر نرم اقتصادی" پرداخته است. در این مقاله، نقش بیگانگان از ابتدا در بهره برداری از این نعمت خدادادی تصریح شده است و بر اساس آمارهای رسمی در دسترس، روند و شدت مصرف انرژی به گونه ای مقایسه ای با چند کشور و همچنین روند وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی گزارش شده، و این روند به عنوان عارضه ای ویرانگر معرفی شده است که جنبه نرم آن (سبک نگرش و برنامه ریزی و ناگزیر بودن و نفت و درآمد خام آن را پشتوانه مصرف جاری و مایه اصلی اقتصاد قلمداد کردن)، زیانبارتر از بخش سخت آن می باشد.
در دو مصاحبه با دکتر صالح اقتصاد مقاومتی: نظریه ای برای انقلاب اقتصادی و الگویی برای مقاومت (بخش اول) و دکتر پیغامی اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد خباثتی قرار دارد/ چهار ضلع یک اقتصاد مقاوم، مفهوم کاربردی و ویژگی های اساسی اقتصاد مقاومتی و میزان آمادگی کشور پس از گذشتن حدود ده ماه از ابلاغ سیاستهای کلی، و نقش دشمن و جایگاه معنویت و کاربرد بین المللی آن و نقش درونزایی در این الگو و نظریه اقتصادی، مورد بحث قرار گرفته است. همچنین ضرورت شاخص گزینی و نظام حسابداری مناسب، عناصر چهارگانه قوام بخش به (منابع شکل دهنده) اقتصاد مقاومتی و جایگاه فرهنگ و درونزایی و سرانجام نسبت مدیریت جهادی با اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته اند.
تاکنون به نحوه و معیارهای سنجش میزان موفقیت / اثربخشی یک فعالیت و طرح اقتصاد مقاومتی، توجه درخوری نشده است. در مقاله "ویژگی های یک فعالیت و طرح اقتصاد مقاومتی نمونه (نشاندار)"، بیست و چهار ویژگی برای ارزیابی پیشنهاد شده و نقادی و ارائه نظریات اصلاحی درخواست شده است.


"دانلود متن کامل شماره دوم نشریه اقتصاد مقاومتی با رویکرد مدیریت جهادی"

 

 

معرفی نشریه اقتصاد مقاومتی با رویکرد مدیریت جهادی:

مجلــه ای کــه پیش رو داریــد، درصدد پرداختن به این مفهوم نوگفته و واقعیت دیرپا اســت. عنوان "اقتصاد مقاومتی" در میانه ســال 1389 توسط مقام معظم رهبری مطرح گردید و سیاســتهای کلی آن در اواخر ســال 1392 ابلاغ شــد و در ابتدای ســال 1393 در حرم رضوی به اجمال تبیین شــد، و در یک کارگاه گونه ی آموزشی در اوایل سال 1392 توسط مبتکر آن، با محوریت سیاســتها بــه تفصیل - متناســب بــا مجال و مقام و مقال- معرفی شــد. بنابراین دیگر برای دوســت و دشمن و نامرتبط نباید امر ناشناخته ای باشد.

مجلــه "اقتصــاد مقاومتــی بــا رویکــرد مدیریــت جهــادی" بــا تأکید بــر امیدبخشــی و در عین حال، نقادی خیرخواهانه آینه وار، در چارچوب اسلام ناب و قوانیــن کشــور و با تبعیــت کامل از رهبر معظم انقلاب اسلامی، با اهداف ذیل منتشر میشود:

1. نظریه پــردازی، فرهنگســازی، معرفی و ترویج و گفتمان سازی؛

2. ایجــاد یــک جریان فکری پویا و ســازنده و فضای مناسب فکری، علمی و مطالعاتی برای قانونگذاری، سیاســتگذاری، طرح ریــزی، برنامه ریزی، تخصیص منابــع و بودجه بنــدی، اجرا، و ارزیابی (رصد و پایش و داوری) با رویکردی جهادی؛

3. نشر دستاوردها، و ارائه نوآوری ها و خلاقیت ها و پیشنهادهای اثربخش؛

4. ایجاد تعامل فکری و شبکه سازی متفکران، خبرگان، اندیشمندان و دلسوزان و خیرخواهان مجرب انقلاب و نظام اسلامی

5. تبیین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بویژه با جهت گیــری از رهنمودهــای مقام معظم رهبری در هر مورد.

 


فایل‌های ضمیمه:
1399/07/29 - ٢٠:٢٢ / شماره خبر: ١٤٤١ / تعداد نمایش خبر: 516
1399/07/29 - ٢٠:٢٢ / Code: ١٤٤١ / Number: 516
امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 






آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصاد

تلفن: 77105823-021 رایانامه: ckm@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام می باشد.