معرفی کانون ارزیابی و توسعه مدیران دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مقدمه:
امروزه استفاده از روش های سنتی آموزش برای توسعه توانمندی ها و شایستگی های مدیران پاسخگوی نیازهای سازمان ها نمی باشد و لزوم بهره مندی از روش های نوین پرورش مهارت ها و شایستگی های مدیریتی را بیش از پیش برجسته می سازد. در میان ادبیات تخصصی منابع انسانی یکی از ابزارهای قدرتمند و نوین برای پرورش شایستگی های مدیران، کانون ارزیابی مدیران می باشد. از زمان مطرح شدن کانون های توسعه از حدود سال های 1970، دو استراتژی اصلی مدنظر قرار گرفته است:
- اولین استراتژی، شناسایی استعدادهای برتر مدیریتی جهت برنامه ریزی منابع انسانی سازمان بوده است.
- دومین استراتژی،تحلیل فردی نقاط ضعف وقوت افراد فعلی وبرنامه ریزی توسعه ای برای آنها می باشد.
کانون های ارزیابی،هم در فراین دشناخت استعدادهای مدیریتی(استعدادیابی) وهم درتحلیل نقاط ضعف و قابل بهبود مدیران(توسعه وتوانمندسازی) برای پرورش آنان نقش ایفا می نماید.
از طرفی شایان ذکر است که روش شناخت صددرصد و کاملی از استعدادهاي بيکران آدمي و درک اعماق توانمنديهاي انسانها در اختيار دانش بشري نيست؛ ولي رويکرد مرکز ارزيابي و توسعه نسبت به ساير روشها قدرت پيشبيني بيشتري دارد و به دليل ويژگيهاي زیر، در حال حاضر برترين رويکرد ارزيابي محسوب میشود:
- طراحی مدل شایستگیها و تعریف دقیق آنها به صورت عملیاتی و قابل سنجش
- استفاده همزمان از چند ابزار و آزمون متنوع برای ارزیابی قابلیتها (تنوع ابزار)
- انجام عمل ارزیابی توسط افراد حرفه ای، مجرب و آموزش دیده
- بکارگیری روش سیستماتیک در مشاهده، ثبت و طبقه بندی رفتارها
- همفکری و اجماع چندین ارزیاب (نه یک ارزیابی) از عملکرد و رفتار شرکت کننده (تنوع ارزیاب)
در مجموع، چنانچه سازمانی در حوزه مدیران با سوالات کلیدی ذیل مواجه باشد، کانون ارزیابی و توسعه به عنوان یک فناوری تخصصی در حوزه منابع انسانی سازمان می تواند کمک شایانی به این مهم بنماید:
- اولاًاستعدادهای مدیریتی موجود در سازمان کدامند و آنها را به چه روشی می توان شناسایی نمود؟
- ثانیاً مدیران فعلی سازمان، درچه سطحی ازمهارتهای مدیریتی هستند وچه دوره های مدیریتی درسازمان نیاز می باشد(نیازسنجی)؟
- ثالثاً روشهای توانمندسازی مدیران(موجود واستعدادها) کدام است؟
تعریف کانون ارزیابی:
- کانون ارزیابی فرایندی است که در آن چندین ارزیاب آموزش دیده با استفاده از تعدادی تکنیک (ابزار یا تمرین های سنجش)، به ارزیابی استاندارد رفتار شرکت کنندگان می پردازند.
- قضاوت دربارة رفتار عمدتاً از طریق تمرینات شبیه سازی شده صورت می گیرد.
- سپس این قضاوتها در جلسه ای با عنوان جلسه جمع بندی (Wash up) متشکل از ارزیابان طرح شده، رفتارهای داوطلب بررسی شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد. نتیجه بحث به ارزیابی عملکرد داوطلب در ابعاد (شایستگی ها) و یا سایر متغیرها می انجامد.
اهداف کانون ارزیابی و توسعه:
هدف اصلی:
- شناسایی و ارتقا شایستگی و توانمندسازی مدیران و فرماندهان
اهداف فرعی:
- ایجاد بستر مناسب برای تحقق اصل دانش گرایی و حرفه ای گرایی
- فراهم نمودن سازوکارهای مناسب برای شناسایی و توسعه ظرفیت ها، قابلیت ها و شایستگی های کارمندان مستعد احراز پست های مدیریت و فرماندهی
- زمينه سازي براي استقرار نظام شایسته سالاری از طریق اجراي طرح جایگزین پروری(کادرسازی) مديران و فرماندهان
- كمك به نيازسنجي آموزشي و طراحي برنامه هاي آموزش و توسعه استعدادهای مدیریتی و فرماندهی
- كسب اطمينان از وجود مديران و فرماندهان ارشد و مياني مورد نياز سازمان در آينده
- ایجاد ابزار شناسایی قابلیت رشد و ارتقاي شغلي براي مدیران و فرماندهان فعلی
توسعه
بهطورکلي کانون ارزيابي و توسعه مديران از 5 بعد کليدي تشکيل شده است: شايستگيها، ابزارها، ارزيابها، ارزیابیشوندگان و در نهايت گزارش بازخور. اطلاع شرکتکنندگان از اهداف و فلسفه کانون ارزيابي و استفاده از نتايج آن براي خود توسعهاي داوطلبان از طریق ايجاد انگيزش و ديدگاه مثبت نسبت به کانون ارزيابي حاصل میشود که لازمه آن توجه دقيق و حساب شده نسبت به گزارش بازخور و پذیرش آن ميباشد.
![](../uploads/untitled_3697.png)
شکل 1: ارکان کليدي کانون ارزيابي
- رکن اول- شرکتکنندگان: کانونهاي ارزيابي و توسعه به طور عمده براي سنجش شايستگيهاي مديران و کشف استعدادها براي قرار گرفتن در مسير توسعه اي و جانشين پروري طراحي میشوند. بهکارگماري افراد مناسب در مشاغل استراتژيک، نيازمند شناخت دقيق ويژگيهاي فردي و سطح شايستگيهاي آنان ميباشد.
- رکن دوم- شايستگي ها: شايستگيها، محور هر کانون ارزيابي هستند و ساير عناصر با توجه به آن شکل مي گيرند. تمرینها، آزمونها و ابزارها به گونهاي طراحي ميشوند که امکان بروز شايستگي ها وجود داشته باشند. ارزيابها به دنبال سنجش شايستگيهاي بروز یافته افراد در تمرينها هستند. شايستگي شامل مجموعه دانش، مهارتها، نگرشها، ويژگيهاي شخصيتي و رفتاري است که باعث میشود يک فرد، در شغل مدنظر، عملکرد برتر داشته باشد. شکل2 نمونه ای از ابعاد شایستگیهای مدیران را نشان میدهد.
![](../uploads/untitled_3699.png)
شکل 2: ابعاد شایستگیها
رکن سوم- تمرينها يا ابزارها: ابزارهاي سنجش به مجموعه تمرينها و آزمونهايي گفته میشود که براي سنجش توانمندی فرد در يک شايستگي، مورد استفاده قرار ميگيرند. هر تمرين از دو بخش ساختار و محتوا تشکيل میشود. منظور از ساختار تمرين، ويژگيهايي است که به شکل تمرين، شيوه شبیهسازی و نحوه ارزيابي در آن باز ميگردد. محتوا نيز، همانطور که از نام آن بر ميآيد، طراحي خاص محتواي تمرين را شامل میشود که عمدتاً بر اساس چالشها و مدل شايستگيهاي هر سازمان، طراحي ميگردد. در اکثر کانونهای ارزیابی و توسعه ، از آزمونها و تمرينهاي زير استفاده می شود:
جدول 1: تمارین کانون
نوع آزمون يا تمرين*
|
شرح آزمون يا تمرين
|
1- بحث گروهی
|
گزارشي درباره يك موضوع به شرکتکنندگان داده میشود و حدود 6 نفر به عنوان عضو تیم مدیریتی درباره آن بحث کرده و تصميمات لازم را اتخاذ میکنند.
|
2-کار تیمی
|
در این تمرین بر اساس تجهیزات و مواد اولیه موجود، شرکت کنندگان ساخت ماکت یک محصول در تعداد و ابعاد مشخص را اجرا می نمایند.
|
3- مصاحبه مدیریتی
|
مصاحبه ساختار یافته مبتنی بر شایستگیهای مدیریتی
|
4- آزمون شخصیت دیسک
|
شامل 104 عبارت است که افراد را در دو محور اساسی و چهار مؤلفه شخصیتی میسنجد.
|
5- آزمون شخصیت نئو
|
شامل یک آزمون با 240 عبارت است که افراد را در 5 بعد مهم روانشناختی ارزیابی میکند.
|
6- آزمون تفکر تحلیلی
|
این آزمون دارای 100 سؤال بوده و مهارت تفکر تحلیلی اشخاص را میسنجد.
|
7- آزمون مطالعه موردی و کارتابل
|
در این آزمون نظر تحلیلی شرکت کنندگان در مورد برخی موضوعات راهبردی، دریافت و مورد بررسی قرار میگیرد.
|
8- جستجوی اطلاعات و تصمیمگیری
|
در این تمرین شرکتکننده درباره یک موضوع اطلاعات لازم را جمعآوری کرده و سپس تصمیمگیری مینماید. در ادامه برای اجرای تصمیم اتخاذ شده برنامه ریزی اجرایی انجام میگیرد.
|
رکن چهارم- ارزيابها: ارزيابها افرادي هستند که بايد شناخت دقيق از مفهوم شايستگيها و مدل مورد استفاده، محتوای ابزارها و تمرينها، روش ارزيابي شایستگیها (شامل مشاهده، ثبت رفتار، تخصيص و ارزیابی شايستگيها) و تکنيکهاي مصاحبه داشته باشند تا بتوانند شايستگيهاي شرکتکنندگان را حسب تمرین ارزیابی نمایند. اين مهم با استفاده از ارزيابهاي متخصص و با تجربه و ارائه آموزشهاي لازم به آنها ميسر میشود.
رکن پنجم- بازخور: هدف از ارائه بازخور تسهيل توسعه شخصي (خودتوسعهای) شرکتکنندگان است، از این رو بازخور به عنوان بخشي مهم از کانون ارزيابي و توسعه در نظر گرفته میشود. لازم به ذكر است كه گزارش بازخور توسط ارزيابان حرفهاي تنظیم ميگردد كه شايستگيهاي شرکتکننده را در موقعيتهاي مختلف ارزیابی نمودهاند. توجه داشته باشید که از نتايج حاصل از اینگونه ارزيابيها، استفادههاي متنوع و مهمي به عمل ميآيد، اما بيشترين استفاده آن در فرآيند توسعه، پرورش و آموزش قابليتها و مهمترین استفاده کننده آن، فرد ارزیابیشونده است.
موارد استفاده از نتایج کانون ارزیابی
امروزه نگاه به سرمایه انسانی با رویکرد شایستگی محور یکی از رویکردهای غالب در بهره برداری و توسعه منابع انسانی سازمان ها می باشد و از این بابت، طراحی نظامهای شایستگی محور در کلیه فرایندهای منابع انسانی سازمانها تاکید شده است. برخی از کاربردهای کانونهای ارزیابی و توسعه که مبتنی بر شایستگی ها می باشد به شرح زیر می باشد:
- خودشناسی افراد ارزیابی شونده
- شناخت پتانسیل ها و استعدادهای مدیریت و کارشناسی سازمان(استعدادیابی)
- تصمیم گیری راجع به جذب یا عدم جذب افراد(جذب)
- تصمیم گیری راجع به جایگاه سازمانی مناسب افراد (جایابی و بکارگماری)
- تصمیم گیری راجع به ارتقا یا سرمایه گذاری افراد(توسعه و توانمندسازی)
- تصمیم گیری راجع به خروج یا عدم خروج افراد(خاتمه خدمت)
- تصمیم گیری راجع به محتوای آموزشی مورد نیاز افراد(نیازسنجی آموزشی)
- شفاف سازی مسیر شغلی افراد و نظام سیرخدمتی سازمان(توسعه)
- ارائه تصویر سازمانی از وضعیت سرمایه انسانی(سیمای سازمانی)
خدمات کانون ارزیابی و توسعه دانشگاه امام حسین(ع):
- طراحی مدل شایستگی های عمومی و تخصصی سازمانها
- طراحی و بومی سازی ابزارهای سنجش شایستگی ها(مطالعات موردی، شبیه سازها، آزمونهای شخصیت سنج، مهارت سنج و شناختی)
- آموزش ارزیاب کانون های ارزیابی و توسعه در سطوح مقدماتی و پیشرفته همراه با ارائه گواهینامه
- اجرای ارزیابی، استعدادیابی و شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود مدیران و کارشناسان سازمان
- طراحی برنامه های توسعه فردی(IDP)
- طراحی فرایند جذب و استخدام استعدادها در سازمان
برخی از خدمات گیرندگان کانون دانشگاه جامع امام حسین(ع):
برخی سازمانهایی که از خدمات کانون ارزیابی و توسعه دانشگاه جامع امام حسین(ع) استفاده کرده اند به شرح زیر می باشد:
- آستان قدس رضوی(معاونت اقتصادی)
- قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)
- ارتش جمهوری اسلامی ایران
- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
کلیه نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی کشور می توانند در صورت تمایل به برگزاری "کانون ارزیابی و توسعه مدیران"، درخواست خود را از طریق پست الکترونیک ckm@ihu.ac.ir ارسال نمایند. |
|