سه شنبه ٢٦ تير ١٤٠٣_ العربية|English
 


چاپ خبر Print

متن سخنرانی سردار سلیمانی در یادواره‌ی شهدای ملایر


متن سخنرانی سردار سلیمانی در یادواره‌ی شهدای ملایر

موضوعات مرتبط: بانک اطلاعاتی شهید حاج قاسم سلیمانی

 

متن کامل سخنرانی سردار قاسم سلیمانی در یادواره‌ی شهدای ملایر
(ملایر: اول مهر 1395)

پیاده سازی و تدوین:
دانشکده و پژوهشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین(ع)

"دانلود متن کامل سخنرانی سردار قاسم سلیمانی در یادواره‌ی شهدای ملایر"

"دانلود فیلم کامل سخنرانی سردار قاسم سلیمانی در یادواره‌ی شهدای ملایر"

مقدمه:

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و سلام و صلاه رسول‌الله و آله‌ آل‌الله. الحمدللَّه الّذی هدینا لهذا و ما کنّا لِنَهتدی لولا اِن هدینااللَّه» نثار روح منوّر و مطهر جمیع شهدا، روح تابناک و ملکوتی امام(ره)، برای سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان و برای سلامتی خودتان و خانواده‌های محترم‌تان اجمائاً‌ صلوات. نثار روح مطهر شهدای عزیز و بزرگوار این استان مجاهدپرور و متدین‌پرور، شهدای استان همدان خصوصاً یک هزار و صد شهید گلگون‌کفن و عزیز و بزرگوار شهرستان ملایر، شهدای مدافعین حرم این نام غرورآفرین و ارزشمند، خصوصاً دو شهید بزرگوار این شهرستان و در راس کل شهدای مدافع حرم سردار و قافله‌سالار این شهیدان سردار عزیز و بزرگوار سرلشکر شهید همدانی، رحمه‌‌الله من قرأالفاتحه.

از اینکه در ابتدا و اولین روز هفته دفاع مقدس خداوند این توفیق را به حقیر داد در جمع شما خواهران و برادران و مردم عزیز و متدین و شهیدپرور این شهرستان حضور پیدا بکنم، خداوند را سپاسگزار هستم و از همۀ‌ عزیزانی که این فرصت را به حقیر دادند و این افتخار را نصیب من کردند که در این اجتماع باشکوه حضور پیدا بکنم، صمیمانه تشکر می‌کنم. یاد و خاطرۀ دفاع مقدس و آن دوران بسیار استثنایی، غرورآفرین و قابل افتخار را گرامی می‌داریم، برادر عزیز و گرانقدرم که به تعبیری مارش دوران دفاع مقدس است، سردار آهنگران با بیانات خوب خودشان با کلمات شیرین خودشان و مداحی‌ای که انجام دادند همه را به حال و هوای دوران دفاع مقدس بردند.


1) نقش برگزاری کنگره شهدا در جامعه
از همۀ دست‌اندرکارانی که این کنگره را ایجاد کردند که یقیناً هم مسئولین و هم برادران عزیز بسیجی، اعم از خواهر و برادر، خانواده معظم شهدا، سپاه، بسیج، بنیاد خدوم و عزیز شهید و جانبازان نقش ارزنده‌ای در این کنگره‌ها ایفا می‌کنند، حقیقتاً این کنگره‌ها یک انفجار معنویت است، هر کجا این کنگره‌ها برگزار می‌شود تا مدتی طولانی اثر خودش را بر جامعه و بر اجتماع، چه کسانی که حضور دارند و چه آنهایی که حضور ندارند می‌گذارد. باید دست همۀ دست‌اندرکاران را بوسید و از همۀ آنها به خاطر این اجتماع باشکوه تشکر کرد که به یاد 1100 شهیدی که در این شهرستان شهیدپرور که در زمان جنگ طبیعتاً جمعیت اینجا کمتر از جمعیت الان بوده و این عدد عددِ بسیار مهمی است و سند افتخاری برای مردم ملایر است.
 ثبت در تاریخ ایران و تاریخ اسلام که آنها در یک حادثه مهمی 1100 نفر از بهترین فرزندان‌شان به شهادت رسیدند و هزاران نفر به جبهه‌های جنگ اعزام شدند و صدها نفر مجروح و معلول شدند، این سند افتخار و مسالۀ بسیار مهمی و قابل افتخاری برای هر ملایری و برای هر ایرانی است. گوشه گوشۀ روستاهای این شهرستان و این استان و همۀ استان‌های ما چنین اسناد ذی‌قیمت و ارزشمندی را دارند.


2) اهمیت کتاب های دفاع مقدس
صحبت‌های من در دو بخش است، یک بخش آن مربوط به دفاع مقدس است و بخش دیگری هم مربوط به نظام جمهوری اسلامی است، سعی می‌کنم به صورت فشرده بیانات را عرض بکنم. من در بحث جنگ نمی‌خواهم به چگونه جنگیدن و اصل جنگ و تاکتیک و طرح‌ها بپردازم این خودش مطلب بسیار مهمی است در جایی هم باید به آن پرداخته شود، طبیعتاً در کتاب‌های گوناگون در نوشته‌های متعددی، در بیانات مختلفی هم پیرامون جنگ و شیوه‌های رزم ما، تاکتیک دشمن، اینکه این جنگ نابرابر بود، ما چگونه در عملیات‌های مختلفی توانستیم پیروز بشویم،‌ نوشته شده است حتماً آن نوشته‌ها هم کافی نیست باید بیش از این نوشته شود.
 الحمدلله به برکت، حمایت و عنایت فوق‌العاده مقام معظم رهبری که در این قرائت کتاب‌های دفاع مقدس از نوشته‌های ایشان، از ابزار لطف ایشان کاملاً عنایت به دفاع ایشان به دفاع مقدس محسوس است، از چفیه‌ای که ایشان به عنوان آرم دفاع مقدس، به عنوان بالاترین شخصیت جهان اسلام، ولی‌‌فقیه، مرجع عالیقدر و عالی‌مقام، حکیم اما خاضعانه این چفیه دوران دفاع مقدس را به رغم وجود عمامه رسول‌الله(ص) بر سر، بر گردن دارند،‌ این یک تذکر پیوستۀ دائمیِ زنده‌ای به همۀ ارادتمندان دفاع مقدس و ملت ایران است و فلسفۀ‌ این کار بسیار زیبا و ارزشمند است که یکی از فلسفه‌های آن ارادت این حکیم بزرگ و متقی به آن صحنه‌ها و دلبستگی به آن دوران بسیار ارزشمند و زیبای دفاع مقدس است.


3) جلوه ها  و ویژگی های دفاع مقدس
آنچه که می‌خواهم عرض بکنم برای این تاکتیک‌ها و صحنه‌ها است که ما به مکتوب کردن آن نیاز داریم به دلیل اینکه هر کسی بخواهد در یک جنگ نابرابر موفق شود و پیروز شود، روش دفاع مقدس ما روش موفقی است که می‌تواند به عنوان الگو مورد توجه قرار بگیرد.
من می‌خواهم ورای این به آن جلوه‌ها و ویژگی‌های دفاع مقدس بپردازم که، دفاع مقدس را در دیدهای مختلف برجسته کرده است. شاید در تاریخ بشری جزء دورۀ اولیه صدر اسلام در محضر نبی مکرم اسلام که همۀ ارزش‌های مهم انسانی یکجا پایه‌گذاری شد و در دورۀ بعد از آن در مقطعی در دورۀ امام حسین(ع) و این سپاه کوچک اما بسیار پر از فضیلت و معنویت و دلدادۀ امام حسین(ع)، ما کمتر صحنۀ بشری داریم که از این حجم تحول و تاثیر اخلاقی و رفتاری و اداری برخوردار بوده باشد، ما تقریباً می‌توانیم بگوییم صحنه‌ای به این ویژگی نداریم.

 

4) تاثیر دفاع مقدس در حوزه علمیه و دانشگاه
ما در داخل کشورمان دو نهاد مهم داریم که این دو نهاد بر رفتار و اخلاق جامعه اثر دارند، یکی حوزه مقدس علمیه است که به طور طبیعی در جهت‌دهی اساسی به دین و زندگی بر پایۀ صحیح و رفتار و اخلاق درست نقش اساسی دارد، دوم دانشگاه‌های ما هستند که ضمن اینکه یک تاثیرات اخلاقی و رفتاری دارند، غیر از تاثیرات اخلاقی و رفتاری‌شان در انضباط و ادارۀ جامعه هم کمک می‌کنند.  این دو نهاد بعد از خانواده مهمترین جریان فرهنگیِ درون جامعۀ ما است که بر جامعه ما اثر دارد.
دفاع مقدس به دلیل اینکه توانست همۀ تئوری‌ها و نظریه‌های نظری را و همۀ بحث‌های اخلاقیِ توصیه‌شدۀ دینی و رفتاری را یکجا به مرحلۀ ثبوت و عمل برساند ورای این دو جریان مهم فرهنگی توانست نه تنها بر جامعه اثرگذار باشد بلکه این دو جریان مهم فرهنگی را هم از خودش متاثر کند.
هم حوزه علمیه و شخصیت‌های و علمای برجستۀ آن به دفاع مقدس و اعمال دفاع مقدس افتخار می‌کنند و آن را قابل دفاع دینی و انسانی می‌دانند و هم دانشگاه، هر دو به خوبی می‌دانند آن چیزی که در صحنه دفاع مقدس اتفاق افتاد ورای همۀ اینها بود، امام(ره) که جنگ را جنگُ حق و باطل می‌دانست و به آن قدسیّت بخشید و آن را دفاع مقدس نامید.



5) فلسفه حق بودن و قدسیت دفاع مقدس
فلسفه این حق بودن و این قدسیّت، فقط به این دلیل نبود که دشمن باطل بود و هدف ما هدف صحیح و درستی بود، بلکه آن چیزی که حق را در جبهه ما نمایان کرد و جبهه ما را یک جبهه مقدسی در دل‌ها جا انداخت و در وجدان‌های بیدار بشری به این قضاوت صحه گذاشتند اعمال و رفتاری بود که در صحنه جنگ از رزمندگان و فرزندان شما بروز داده شد. آن رفتار و آن اعمال حق را و این قدسیت را نمایان کرد.
بعضی وقت‌ها هدف ممکن است حق باشد اما حق بودن هدف اگر اعمال صحیحی بر آن ناظر و حاکم نباشد اصل حق بودن هدف را مخدوش می‌کند، چه بسا اهدافی مقدس‌اند اما اعمالی که در مسیر آن هدف شکل می‌گیرد و انجام می‌گیرد، آن اعمال به دلیل اینکه تطبیق لازم را با آن قدسیّت و حق بودن هدف ندارد، هدف را مخدوش می‌کند، جایی هدف درست جلوه می‌کند و زیبایی و درخشندگی او برملا می‌شود آن جایی است که اعمال و رفتار پیگیرکنندۀ و دنبال‌کنندۀ آن هدف دارای یک چارچوب حق و یک چارچوب قدسی صحیح و درستی باشند.
دفاع مقدس ما بر معنای رفتار و اعمال، این حق بودن و این قدسیّت را به معنای حقیقی جلوه‌گر ساخت، این اضافه بر آن چیزی که در هدف و در اصل موضوع، اصل دفاع ما مقدس بود اما آنچه که نمایانگر کرد، در دل‌ها جا انداخت، در وجدان‌ها نشست و شکل گرفت اعمال و رفتاری بود که در جنگ به وقوع پیوست، اگر آن رفتار، رفتار دینی بود،‌ آن اخلاق، اخلاق نبوی و اهل‌بیتی نبود هیچ وقت این هدف مقدس به این زیبایی خودش را نمایان نمی‌کرد.


6) القاب خاص دفاع مقدس در کلام حضرت امام
 امام(ره) که حق بزرگی به گردن ما و گردن همۀ‌ آحاد جامعه دارد، دفاع مقدس را با القاب خاصی نام برد مانند اولیای خاص، امام(ره) این کلمه را پیرامون رزمندگان عام به کار برد، در یک پیامی فرمود آنها چه می‌کنند و من بهتر است دم فرو بندم و خاضعانه و خاشعانه عرض کنم السلام علیک یا خاصه اولیاءالله، امام(ره) یک شخصیتی نبود که با تعارف بخواهد یک کلمه‌ای را با این محتوا و جامعیت و عظمت پیرامون انسان‌های عادی که از اطراف کشور جمع شده بودند بیان بکند، اولیای خاص الهی.
امام(ره) در جای دیگر رزمندگان جبهه را رهبران ملت قلمداد کردند فرمودند رهبر ما آن طفل 13 ساله‌ای است که خود را به زیر تانک انداخت، این حرف‌ها مُسمای دقیقی دارد، اینها فلسفه دقیقی دارد، اینها کلمات اغراق‌آمیز نیست.
یکی از ویژگی‌های رهبری الگویّت و معنویت است. یقیناً کلمه امام(ره) پیرامون آن جوان صادق است و خیلی از جوانان و نوجوانان دیگری که دارای جامعیتی در الگو بودند نه در آن زمان در طول تاریخ ما جاری خواهند بود، آنها رهبران بودند،‌ در جایگاه خودشان نقش رهبری ایفا کردند به عنوان یک الگو و یک شخصیت کاریزمایی که توانست بر یک اجتماع بزرگ، بر یک نسلی اثرگذار باشد.


7) دعای حجاج برای ایستادگان در مقابل دشمنان خدا
اما در جای دیگری رزمندگان جبهه را ایستاد‌گان در مقابل دشمنان خدا قلمداد کرد، آن هم در مقیاس و قیاس با چه؟ خیلی مهم است، امام(ره) در پیام‌شان به حجاج بیت‌الحرام که ما در دعاهایمان از آرزوهایمان این است که خداوند حج مقبول را نصیب ما بکند، اما در پیامی که به حجاج دادند ـ‌ سال آن در ذهنم نیست ـ این عبارت را به کار بردند، ای نشستگان در مقابل خانه خدا، به این ایستادگان در مقابل دشمنان خدا دعا کنید؛ ببینید چقدر فرق است، این فراز خیلی فراز باعظمتی است، او ولی‌فقیه ما بود، حکیم بود، متقی بود، کسی جزء تقوا از امام(ره) چیزی سراغ نداشت، فرمود من دست و بازوی شما را می‌بوسم که دست خدا بالای آن است؛ این در این صحنه اتفاق افتاد.
من اگر بخواهم در یک مثال ملموسی حالا شاید برخی از خواهران و برادران عزیز ما آن را حس کرده باشند عرض بکنم شاید یکی از معنوی‌ترین نمایش‌های مذهبی و دینی ما حج است، خصوصاً وقتی انسان مُحرم است و در حال احرام توجه می‌کند که عملی انجام ندهد که ابطال آن مُحرم بودنش را به دنبال داشته باشد در انجام عمل دقت دارد خصوصاً وقتی مُحرم در منطقه مطاف است و می‌خواهد طواف را انجام بدهد، سعی خودش را انجام بدهد و نماز را به جا بیاورد خیلی در اعمال خودش دقت می‌کند آنقدر این مهم است که روحانیون عزیزی، روسای کاروان‌ها از اعمال حجاج مراقبت می‌کنند. خدا لعنت کند شجرۀ خبیثۀ ملعونۀ آل‌سعود را لعنت کند که این جایگاه بسیار باعظمت عالم اسلامی را مصادرۀ به ناحق کرده است.


8) دفاع مقدس ، اوج قله اخلاص
به این دلیل عرض می‌کنم و جسارت می‌کنم و می‌گویم جنگ هر دو محور و نهاد فرهنگی اساسی و مهم جامعۀ ما یعنی حوزۀ مقدس علمیه و دانشگاه را تحت تاثیر خودش قرار داد و آنها را متاثر از خودش کرد، دلیلش این بود، فضا،‌ فضای عملی، اخلاص در اوج قلۀ اخلاص، این بود اگر کسی اخلاص داشت اتصال پیدا می‌کند و وصل می‌شود، این حدیث است، اگر کسی وصل شد و اتصال پیدا کرد به تعبیر همین حدیث لافرق بَینهُم و بین حبیبهُم، به همین دلیل فرمود «عبدی أطعنی حتی أجعلک مثلی ان اقول کن فیکون و انت تقول کن فیکون» این فلسفه دارد. در این صحنه اخلاقیات اوج گرفت، بی‌نظیر است، من صحنه‌های فراوانی از صحنه‌های جنگ‌ها و رزم‌های دیدم، اما هیچ صحنه‌ای مانند صحنه دفاع مقدس ما نبوده است. در ایثار و فداکاری هم همینطور بود،‌ اوج آن حقیقت ایثار و فداکاری در این صحنه بروز کرد، آنجا به بلوغ رسید کمتر مکانی مانند دفاع مقدس وجود دارد که بتواند این بلوغ و این نبوغ و این بروز و این جلوه‌ها را از خودش بروز بدهد، آنجا اتفاق افتاد.


9) علاج جامعه امروزی ما
یکی از محورهای مهمی که بر این فضا اثرگذار شد و این خیلی مهم است من از همۀ خواهران و برادران خواهش می‌کنم به این نکات عنایت کنید و علاج جامعۀ ما در همین است، آن چیزی که بر این فضا اثرگذار شد در بُعد اخلاقی و در ایثار و فداکاری، جلوه‌های زیبا و ارزشمند و باورنکردنی و متحیرکننده به وجود آمد، ساده نیست. کوله‌پشتی آرپی‌جی روی پشت تو آتش بگیرد، این خرج‌‌های انفجاری روی پشت تو در کوله‌پشتی منفجر شود، تو چفیه‌ات را طلب کنی و با چفیه دهانت را ببندی که داخل معبر فریاد نزنی! این در حرف و بیان ساده است اما در عمل بسیار سخت است.
 این اتفاق افتاد و من این را دیدم! دیدم در کربلای یک، جوانی روی پشتش کوله‌پشتی آرپی‌جی آتش گرفت‌ که این خرج انفجاری قابل خاموش کردن نبود، او چفیه‌اش را باز کرد دهانش را بست و سوخت و شهید شد! اما دم دربرنیاورد! اینها در این صحنه افتاد، اینها صحنۀ استثنایی بود، قابل افتخار است.


10) تحلیلی فرازی از دعای عرفه
من در آخر یک حرفی پیش‌بینی کرده بودم بزنم اینجا می‌گویم، از عبارت دعای عرفه آقا امام حسین (ع) استفاده می‌کنم که می‌‌گوید خدایا تو را سپاسگزارم، من را از سُلبی به سُلبی منتقل کردی و در چنین مقطعی من را متولد کردی.
 من می‌‌خواهم بگویم هر مادری نمی‌تواند مادر شهید باشد، مادر شهید هم برای مادر شهید بودن انتخاب شده است. یک وقتی در عملیات طریق‌القدس، شهید زیاد دادیم، بخشی از فرماندهان تردید پیدا کردند، آقای محسن رضایی آن زمان فرمانده سپاه بود، ما را خدمت امام(ره) برد، امام(ره) فرمود مسئول این خون‌ها من هستم، شما نگران نباشید اما شما خدا را شکر کنید که نام شما در لوح محفوظ برای چنین روزی نگاشته شده.
 مگر می‌شود نام رزمنده‌ای برای چنین حادثه‌ای در لوح محفوظ نگاشته شده باشد و نام مادر شهید برای چنین تولدی نگاشته نشده باشد؟ مادر شهید هم برگزیده است، پدر شهید هم برگزیده است. باید همۀ مادرانی که عاطفه مادری دارند و من معتقدم همۀ مادرانی که عاطفۀ پاک مادرانی دارند در ایران اسلامی باید خود را مادر شهید بدانند، یعنی آن حالت عاطفه‌ای که ما نسبت به این اولیای خاص باید پیدا کنیم که امروز در محضرشان هستیم، امروز باید این عاطفه در زن‌های ما، در مادران و خواهران ما، عاطفۀ مادری باشد.

 

11) اهمیت توجه به شهدا
من معتقد هستم هر ایرانی باید در خانۀ خودش یک عکس شهید داشته باشد، ما نباید راه نور را ببندیم، ما نباید پرده‌ها را بکشیم باید باز کنیم این نور به داخل خانه‌های ما بتابد، این حس تعلق به شهید نباید در یک مجموعۀ مختصر و مشخصی به عنوان خانوادۀ شهید بماند.
اگر اداره‌ای چه خصوصی و چه عمومی و چه دولتی و چه غیردولتی تصویر شهید در داخل ادارۀ خودش نداشته باشد، من می‌گویم این بی‌معرفتی محض است، ما مدیون هستیم، شمال تهران، جنوب تهران، شمال ایران، جنوب ایران، شرق ایران، غرب ایران مدیون شهدا است، کجا چنین اخلاصی پیدا می‌کنید؟ کدام فرزند به این سادگی جانش را برای پدر و مادرش می‌دهد؟! آنها برای ما جان دادند، برای همۀ پدر و مادرهای ایران، برای همۀ خواهرها و برادران ایران، برای همۀ ایرانی‌ها جانشان را دادند.
 لذا اگر عرض می‌کنم باید در هر خانۀ ایرانی یک تصویر شهید باشد، این حداقل احترام است به کسانی که جان خودشان را فدای این ملت کردند، شهدا نورند، شهدا مقدس‌اند، همان تقدسی که مقدسات ما در نزد ما دارد، همان تقدس را شهدای ما در دل ما دارند، فکر نکنید خیلی خوب است امامزاده نزدیک خودتان را بسازید اما این شهدا کمتر از امامزاده‌ها نیستند.
یک روزی فرمانده کل سپاه خدمت مقام معظم رهبری رفت و گفت ما می‌خواهیم امامزاده‌های کشور را بسازیم همین امامزاده‌هایی که اطراف کشور هستند و برکت کشور ما هستند، آقا فرمودند شما امامزاده‌های خودتان را بسازید، ایشان گفت امامزاده‌های ما چه کسانی هستند؟ فرمودند امامزاده‌های شما شهدای شما هستند، چه مقبره‌ای ارزشمندتر از مقبره شهدا، قبول نداریم؟ "ولاتحسبن الذین قتلوا فی‌سبیل‌الله امواتاً بل احیاء عند ربهم یرزقون، ولا تقولوا لمن یقتل فی‌سبیل‌الله امواتً بل احیا ولکن لا تشعرون"، اینها هستند، اینها اولیای خاص خدا هستند، اینها برگزیدگان الهی هستند، اینها به مدار انبیاء و اولیا وصل هستند، اینها عبد حقیقی بودند و هستند،‌ باید در دل‌های ما،‌ در خانه‌های ما، در جان‌های ما و در ادارات ما جا بگیرند، ما ببینیم و تبرک کنیم.


12) نقش مدیریت در دفاع مقدس
یکی از موضوعاتی که بر جنگ ما اثرگذار شد، صحنه مدیریت جنگ بود، خواهران، برادران مدیریت خیلی اثرگذار است، چطور پدر و مادر بر معنویت، پاکی و تربیت خانواده و فرزندان اثرگذار هستند، مسئولیت و مدیریت چنین نقشی دارد.
 جامعۀ ما جامعه شاهنشاهی بود، ما شاهنشاهی‌زده بودیم، چه کسی این تحول بزرگ را در جامعه به وجود آورد؟ امام، یک انسان برجسته، فرهیخته، پاک پر از اخلاص ولو اینکه در جماران نشسته بود، آحاد جامعه را ندیدید، ولی چطور مثل خورشید گرمای او را از هزاران سال نوری حس می‌کنیم؟
ما این گرما را حس کردیم و جامعۀ ما متحول شد، مدیریت اثر جدی دارد. فرماندهان ما در جنگ مثل یک مرجع تقلید بشوند، راه رفتن آنها، سلوک آنها، عمل آنها تقلید می‌شد، امتیازی بین فرمانده و رزمنده نبود،  هیچ امتیاز و رتبۀ تفکیک‌کننده‌ای بین آنها نبود، اگر کسی در جمع وارد می‌شد همان خصوصیات دوران صدر اسلام را در دوران نبی معظم اسلام که گفته می‌شود وقتی یک تازه‌واردی وارد می‌شد، نمی‌دانست بفهمد در پیغمبر چه کسی است، در این جمع هیچ فاصله‌ای بین فرماندهی و رزمندگان و فرمانبر وجود نداشت.


13) فرماندهان جنگ، الگوی ناب مدیریتی
آخرین کسی که از خط خارج می‌شد او (فرمانده) بود، شما به شهادت فرماندهان جنگ نگاه کنید، باکری که اینقدر در جامعه ما الگوی ارزنده‌ای است، چطور شهید شد؟ در کجا به شهادت رسید؟ برادرش شهید شد، در غرب پل شیتات، دوستان لشکر عاشورا گفتند ما برویم حمید را بیاوریم، حمید برادر مهدی بود، مهدی گفت نه اگر برای حمید می‌روید نروید،‌ اگر همۀ شهدای دیگر را می‌توانید بیاورید، حمید را هم بیاورید، حمید ماند و تا حالا حمید مفقودالاثر است.
خود او فرمانده لشکر بزرگی بود، شهید باکری شخصیت ارزنده و بارزی بود، سابقه ارزندۀ قبل از انقلاب داشت، مهندس بود، یک انسان فرهیخته‌ای بود، در غرب رودخانه دجله در گودالی کمتر از سی نفر از بچه‌های خودش آنجا ماند و به شهادت رسید و جنازۀ او مثل برادرش باقی ماند. فرماندۀ لشکر عاشورا بود، ده‌ها هزار نفر تحت امر او بودند.
 شهید همت هم همینطور، یک زمانی در طلائیه لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) وارد عمل شد،‌ این لشکر به گردان تبدیل شد، همت با این گردان از طلائیه به جزیره مجنون جنوبی آمد، این گردان به دسته تبدیل شد، همت با دسته ماند، فرمانده لشکر پایتخت بعد در کنار همین دسته، دسته برگشت اما همت در جزیره جنوبی بر ترک موتوری به شهادت رسید! این مدیریت است.
شهید زین‌الدین همینطور، شهید حسن باقری همینطور، شهید علیرضائیان همینطور، شهید کاظمی همینطور، همۀ شهدای ما به همین شکل، فرماندهان ما به شهادت رسیدند. یکی از افتخارات دفاع مقدس همین بود، آن چیزی که هیچ شبهه‌ای را بر جنگ وارد نمی‌کند، شیوۀ مدیریت و ادارۀ دفاع مقدس خصوصاً آنجایی که فرماندهان شهید ما اداره‌کنندۀ آن بودند.


14) نیاز جامعه امروزی ما به فضای دفاع مقدس
به نظر من امروز جامعه ما نیازمند چنین فضایی است، من از همین جا از جنگ وارد فضای جامعه می‌شوم، اگر بخواهیم این ارزش‌ها را که بخشی از آنها ذکر شد، چون امکان تبلور و رشد این ارزش‌ها و معنویت بدون نظام امکانپذیر نیست، نظام است که تاثیر اساسی بر تربیت دارد،‌ نظام است که تاثیر اساسی بر منزه بود و پاک بودن و تربیت پاک دارد، از ویژگی‌های جبهه تربیت پاک بود، انسان‌های پاک را در درون خودش تربیت کرد.
 در جبهه فضایی بود که میکروب هوای نفس در آن جایی نداشت، به تعبیر امروزی‌ها ایزوله‌شده بود، هیچ میکروب نفسانی در هوا و زمین آن وجود نداشت، دعوا و تمردی نبود، خودبزرگ‌بینی نبود، مجادله‌ای نبود. آن چیزی که می‌تواند جامعۀ ما را منزه بکند و بر جامعه اثرگذار باشد نظام است.


15) نقش نظام  در جامعه امروزی ما
امروز امام(ره) خیلی بر موضوع نظام تاکید فراوانی کردند من در صحبت‌های مختلفم اینها را عرض کردم، نمی‌خواهم اینها را تکرار کنم برای اینکه ملموس شود نقش نظام امروز در جامعه ما چیست؟ و این نقش از کجا نشات می‌گیرد به نکاتی اشاره می‌کنم.
ما در تاریخ اسلام و در جهان اسلام یک دورۀ طولانی از انحطاط‌هایی که به وجود آمد و تا حالا گریبان‌گیر جهان اسلام است مربوط به همان دوره بنی‌امیه، دوره بنی‌عباس، دوره عثمانی است، دوره‌های طولانی خصوصاً دورۀ عباسی و عثمانی، دوره‌های 500 ساله و 400 ساله بوده، مصیبت‌هایی بر مسلمانان وارد شده و انحرافاتی به وجود آمده،‌ ما تا حالا دچار این مصیبت‌هایی هستیم که سوغات آنها و جامانده از آنهاست، این انشعابات و انشقاقات که در جامعه است...


16) اقتدار نظام اسلامی
بعضی‌ها به غلط می‌خواهند به مردم بقبولانند که ما منزوی هستیم ما باید از انزوا خارج شویم! این حرف غلطی است، اگر ما منزوی هستیم چرا دشمن اینقدر اصرار دارد با ما پیمان ببندد؟ چرا اصرار دارد با ما رابطه برقرار کند؟ اگر ما هیچ هستیم، اگر نقشی نداریم،‌ اگر صفر هستیم دشمن برای چه می‌خواهد با ما مذاکره کند؟ رابطه داشته باشد؟
این نظام دارای اقتدار و عمق بالایی است، عمقی که امروز کشور ما در ابعاد فرهنگی، سیاسی، مذهبی و دینی در عالم اسلامی برخوردار است در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران چنین عمقی نبوده،‌ بله حرکت‌هایی در دوره‌های گذشته بوده است، وسعی وجود داشته اما این عمق هیچ وقت نبوده است. شما در عراق می‌ّبینید که مردم عراق چه تجلیلی از مردم ایران دارند، چه توجهی به رهبر ایران دارند، در افغانستان و جاهای دیگر، به رغم اینکه دشمن تلاش گسترده‌ای کرد، نظرها را تغییر بدهد، اجبار کرد، فشار آورد اما امروز همۀ دل‌ها متوجۀ جمهوری اسلامی است.


17) ویژگی برجسته این نظام، رهبری است
امروز یکی از ویژگی‌های برجستۀ این کشور نقش رهبری است، این نقش باید در همۀ اذهان و همۀ دیدها یک توجۀ جدی بشود، الحمدلله است، رهبری در دل همۀ ملت ایران عزیز است و این توجه در همۀ آمارها و همۀ نظرسنجی‌هایی که از نواحی گوناگون صورت می‌گیرد رهبری پیوسته در جایگاه عالی در قلب و دیدگاه مردم وجود دارد و دقیق درستش همین است.
از موضوعات مهمی که باید به آن عنایت داشته باشیم که بتوانیم این عزت امروز را حفظ بکنیم یکی وحدت جامعه ما است، وحدت در جامعه امروز به این نیست که ما حول یک نفر در یک انتخاباتی اشتراک‌نظر داشته باشیم، مهمترین مولفۀ وحدت این است که ما پیرامون موضوعات اصولی وحدت داشته باشیم، مهمترین موضوع اساسی وحدت حول دشمن است.
این موضوع مهم است نمی‌شود در یک نبردی که وجود دارد بین دشمنان و بین عالم اسلامی و بین ملت و عزت ایران، دو صدا وجود داشته باشد، یک عده دشمن را دوست بدانند، به وعده‌های کاذب دشمن دل ببندند، این دوصدایی اینکه کسی در جایگاهی بخواهد دشمن را دوست‌نما کند، این خیانت است، این خیانت به این ملت و آرمان‌های این ملت است. ملت ایران در هر سطحی باشد، در تمام سطوح ملت ایران وحدت حول دشمن مهمترین مساله است.


18) ضرورت آگاهی و آمادگی مردم
موضوع دوم توجه، آگاهی و آمادگی مردم است آگاهی و آمادگی لازم و ملزوم هم هستند دو بال هستند، آگاهی بدون آمادگی خسارت دارد و آمادگی بدون آگاهی هر دو متضادند، اگر بخواهیم اینها را با هم همراه کنیم باید آگاهی و آمادگی با هم همراه شوند. مهمترین مساله‌ای که برای آمادگی ملت به آن توجه شود،‌ توسعۀ شعور مردم است، فهم مردم است و آن چیزهایی که عزت ملی به دنبال خودش دارد، اگر امروز ما آمدیم سطح آگاهی و توقع مردم را ارتقاء دادیم و تعالی دادیم، مردم را، فهم و علم مردم را توسعه دادیم و به موضوعات اصلی توجه دادیم این کشور رشد می‌کند.
 اگر کشور و مردم و فهم مردم را درگیر موضوعات کوچک کردیم این هیچ کمکی به آمادگی و فهم مردم نمی‌کند نباید مردم را درگیر موضوعات کوچک کرد مثل یک زمانی در کشور یک بحثی که شاید در جمع نیم درصد مردم را شامل بشود، اما ما بیاییم این را به جامعه تعمیم بدهیم ولو اینکه در زمانی که ما موضوعی را بیان می‌کنیم آن جوان ما از این کلام خوشش بیاید برای ما دست بزند، اما اساس آن یک توجه غلط باشد، این خیانت است.
مردم را باید به سمت موضوعات اساسی سوق داد نه به سمت موضوعات فرعی، اگر به این سمت سوق پیدا کرد جامعه جامعه هوشمندی در همۀ‌ موضوعات خواهد شد، همان چیزی که تاکنون جامعه ما را توانسته در مقابل دشمنان سرپا نگه بدارد و همۀ توطئه‌ها و ترفندهای دشمن اثرگذار نبوده، مسئولین مثل پدر و مادر هستند، پدر و مادر مخصوصاً‌ مادر سه خصوصیت مهم دارد یکی اخلاص نسبت به فرزندش، صمیمیت است، مراقبت است، مسئولین در هر جایگاهی هستنتد باید چنین دیدگاهی نسبت به مردم داشته باشند.    


19) ویژگی های منحصربه فرد نظام جمهوری اسلامی
نظام جمهوری اسلامی که امروز در بین کشورهای جهان که اگر بخواهیم بررسی کنیم می‌بینیم دارای استثناءهای ویژه‌ و برجسته‌ای است یک نظام منحصر به فرد در سطوح گوناگون است،‌ در نوع نظام، ساختار نظام، رابطه مردم و نظام، رابطه دین و مردم، در قانون اساسی،‌ در سطوح انتخاب، در همۀ مسائل گوناگون و اگر ما بخواهیم این برجستگی و این افتخارات در مقابل دشمنی‌هایی که وجود دارد حفظ بکنیم باید به موضوعات اصلی توجه کنیم، تبعیت و توجه به رهنمودهای حکیمانۀ مقام معظم رهبری، توجه به وحدت جامعه و توجه به آگاهی و آمادگی ملت در سطوح گوناگون.


سخن پایانی
خدا را به محمد و آل محمد قسم می‌دهم به همۀ ما و همۀ آحاد ملت ایران این توفیق را عطا بکند که در این برهۀ حساسی که یک وظیفۀ سنگینی بر دوش همۀ ما گذاشته است این وظیفه را به نحو احسن بتوانیم به منزل مقصود برسانیم. از خداوند سبحان عاجزانه خواستاریم شهدای ما را با اولیای خودش با نبی مکرم اسلام محشور بدارد و در اعلی علیین قرار بدهد و به خانواده شهدای ما صبر و اجر عطا بفرماید و به همۀ‌ ما توفیق بدهد راه آنها را به بهترین وجه ادامه بدهیم.


فایل‌های ضمیمه:
1399/07/27 - ١٢:٣٠ / شماره خبر: ١٤٣٢ / تعداد نمایش خبر: 1189
1399/07/27 - ١٢:٣٠ / Code: ١٤٣٢ / Number: 1189
امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 






آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصاد

تلفن: 77105823-021 رایانامه: ckm@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام می باشد.