سه شنبه ٢٦ تير ١٤٠٣_ العربية|English
 


چاپ خبر Print

سخنرانی دکتر زهیر المسیلینی در همایش بین المللی مکتب شهید سلیمانی


سخنرانی دکتر زهیر المسیلینی در همایش بین المللی مکتب شهید سلیمانی

 

موضوعات مرتبط: بانک اطلاعاتی شهید حاج قاسم سلیمانی

 

سخنرانی مجازی دکتر زهیر المسیلینی (تحلیلگر کشور تونس و استاد دانشگاه)
در "دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز"
15 بهمن
1399

" فیلم کامل سخنرانی دکتر زهیر المسیلینی در همایش بین المللی شهید سلیمانی"

 

ترجمه متن کامل سخنرانی:

بسم الله الرحمان الرحیم و به نستعین. انه خیرناصر و معین.
و صلی الله و سلم علی سیدنا محمد و علی آله و صحبه المنتجبین

در این فرصت کوتاه می‌توانیم به دو ویژگی اخلاقی از ویژگی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی رضوان الله تعالی علیه اشاره کنیم.

ویژگی نخست، تواضع در برابر مؤمنان و مستضعفان و تندی و اقتدار در برابر ظالمان و طاغیان است. که در حقیقت، این از برجسته‌ترین صفات و خصوصیات ایشان در زندگی جهادی و نظامی‌اش بود. او خود را در برابر ملت و امت اسلامی، یک خادم و یکی از سربازانشان می‌پندارد با اینکه او بالاترین درجه نظامی رسمی را در سازمان نظامی داشت، اما در برابر مردم و امت اسلامی خود را یک سرباز و خادم ساده می‌دانست.

او به بیان این امر در سخنرانی‌ها و شعارها بسنده نکرد، بلکه در میادین عمل و در هنگام لزوم، عملا آن را نشان داد. چرا که بیشتر مردم به خدمات و تواضعش در برابر خود اعتراف داشتند. اینجاست که در حدیث شریف از رسول گرامی اسلام (ص) می‌خوانیم که: هر کسی که برای خداوند تواضع کند، خداوند او را بالا می‌برد. و این جایگاه، علو و مقامی که شهید قاسم سلیمانی پس از شهادتش به دست آورد، نتیجه تواضعش و جهادش واخلاصش برای خداوند تعالی در همه حرکاتش و سکناتش است.

به همین دلیل است که می‌گوئیم هر کسی که برای خداوند تواضع کند، خداوند او را بالا می‌برد. او، تواضعش در برابر ملت و مؤمنان و مستضعفان، همان تواضع در برابر خداوند سبحان و تعالی بود نه برای اهداف دنیائی و یا مناصب و غیر ذلک. بنابراین خداوند تعالی شهادت در راه خود را روزی او ساخت که البته بهترین نوع شهادت برای او بود. هرچند که برای ما خیلی دردناک بود.
ویژگی دوم شهید سلیمانی روگردانی از دنیا و فریب‌های آن و تلاش برای آخرت و دستیابی به آن چیزی بود که خداوند تبارک و تعالی در آخرت برای شهدا و صالحان قرار داده است.

با اینکه چندین مورد از مناصب اجتماعی و سیاسی در دسترس او قرار داشت و او می‌توانست مانند دیگران در یکی از آن موقعیت‌ها و مشاغل کار کند و زندگی دنیایی و دینی خود را به یک اندازه تضمین کند، اما با این حال، او آخرت را به دنیا ترجیح داد و شهادت را بر زندگی دنیایی و جهاد را بر نشستن ترجیح داد. به همین دلیل خداوند به نیابت از مؤمنان و صالحان، بهترین اجر را به ایشان داد. او در این ویژگی پا جای پای امیرالمؤمنین علیه السلام گذاشت که در سخن معروف خود فرمود: این خلافت شما در نزد من به اندازه آب بینی بز نمی‌ارزد، مگر اینکه حقی را بدهم یا حقی را بگیرم.

بنابراین آنگونه که امامت و خلافت در نزد امام علی علیه السلام به اندازه آب بینی بز نمی‌ارزد مگر اینکه حق را به پا دارد و حق را یاری کند، برای شهید قاسم سلیمانی نیز مناصب و مقامات دنیوی در برابر جهاد در راه خدا و طلب شهادت هیچ ارزشی نداشت و همیشه در حرکاتش و سکناتش و مأموریت‌هایش شهادت در حال خدا را آرزو می‌کرد و به سمت آن قدم بر می‌داشت و خداوند متعالی نیز شهادت را نصیب او ساخت. از خداوند مسئلت دارم که او را غرق در رحمت و رضوان خویش گرداند.

او کریمانه زیست و خوشبخت از دنیا رفت و امیدواریم که خداوند متعالی در روز قیامت ایشان را جزء رستگاران و شهدایی برانگیزد که اهل بهشت به مقامات آنها غبطه می‌خورند. خداوند شفاعت ایشان را در دنیا و آخرت نصیب ما گرداند.

آمین رب العالمین و السلام علیکم و رحمة الله وبرکاته


فایل‌های ضمیمه:
1399/11/27 - ١٥:٣٢ / شماره خبر: ١٨٣٤ / تعداد نمایش خبر: 990
1399/11/27 - ١٥:٣٢ / Code: ١٨٣٤ / Number: 990
امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 






آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام - پردیس مرکزی- دانشكده و پژوهشكده مدیریت و اقتصاد

تلفن: 77105823-021 رایانامه: ckm@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام می باشد.