موضوعات مرتبط: بانک اطلاعاتی شهید حاج قاسم سلیمانی
دانلود متن کامل کتاب چکیده مقالات
"دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز"
مولفین: جمعی از نویسندگان
گردآوری و تدوین: دانشکده و پژوهشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین(ع)
ناشر: دانشگاه جامع امام حسین(ع)
سال نشر: بهمن 1399
تعداد صفحات: 320 صفحه
"دانلود متن کامل کتاب چکیده مقالات همایش بین المللی مکتب شهید سلیمانی"
مقدمه کتاب:
پیروزی انقلاب کبیر اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) سبب شکلگیری هندسۀ نوین قُدرت در جهان گردیده و به یاری حقتعالی، تداوم این انقلاب به رهبری امام خامنهای«مد ظله العالی» به سمت ایجاد تمدّن نوین اسلامی، زمینهساز حاکمیت اسلام در جهان با زعامت حضرت ولیِعصر«ارواحنا فداه» خواهد شد. این هدف متعالی خود علت اساسی تقابل نظام سلطه با انقلاب اسلامی در عرصۀ جهانی از ابتدا تا کنون بوده است.
بیانیۀ گام دوم انقلاب، که در 22 بهمن 1397 از جانب مقام معظم رهبری خطاب به ملت ایران منتشر گردید، بازخوانی حرکت چهلسالۀ انقلاب پس از پیروزی و همچنین تبیینکنندۀ خطوط راهبردی برای چهل سال بعدی در گام دوم انقلاب مبتنی بر «نظریۀ نظام انقلابی» است و از این جهت، سندی مهم در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران است .
شاکلۀ تمدنی انقلاب اسلامی از «نظریۀ نظام انقلابی» منشأ گرفته و نظام جمهوری اسلامی ایران بهعنوان نظام برآمده از انقلاب اسلامی اگر بخواهد در آینده نیز محمل اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی باشد، باید نظامی انقلابی باقی بماند. رهبر معظم انقلاب میفرمایند : «انقلاب اسلامی پس از نظامسازی به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریۀ نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند». از نظر ایشان، «نظام انقلابی به دنبال آرمانهای بلندی چون تشکیل جامعۀ اسلامی (کشور اسلامی) و امت اسلامی (تمدن اسلامی) و تحققبخشیدن به آرزوهای بزرگ پیامبران، صدیقان و شهیدان است.»
بهرغم وقوع عملی و تحقق معجزات چهلساله انقلاب اسلامی، هنوز نظریۀ نظام انقلابی تدوین و حتی تبیین نشده است. پس از آن که سردار شجاع و باتدبیر انقلاب اسلامی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، چهرۀ بینالمللی مقاومت و تربیتیافتۀ مکتب ولایت، با تکثیر این الگو در محور مقاومت، توانست با محدودسازی فضای ژئوپلیتیک و شعاع اثر نفوذ تمدّنی نظام سلطه در جغرافیای منطقه به گفتمان و دامنۀ انقلاب اسلامی عمق راهبردی بخشیده و اقتدار منطقهای و بینالمللی را به ارمغان آورد، نیاز اندیشمندان به درک و فهم نظریۀ نظام انقلابی بیشتر شده و هماکنون این مهم به مطالبهای در محافل تخصصی تبدیل شده است.
در همین راستا، دانشگاهها و مراکز علمی سپاه پاسداران با محوریت دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با همکاری سایر دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی ملّی و بینالمللی، سلسله همایشهای بینالمللی «گام دوّم انقلاب اسلامی» را با موضوعات «الگوی نظام انقلابی تمدّنساز (برگزار شده در بهمن 1398)» و «مکتب شهید سلیمانی، الگوی مدیران جهادی تمدنساز(برگزار شده در بهمن 1399)» در راستای تبیین علمی ابعاد «نظریۀ نظام انقلابی» و همچنین گفتمانسازی و مطالبهگری نخبگانی و عمومی برای امکان خدمتگزاری شایسته به مردم، طرّاحی و اجرایی نموده است.
برای این منظور، دبیرخانۀ دائمی همایشهای بینالمللی گام دوم انقلاب اسلامی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) با رویکرد راهبردی و با هدف هماهنگی، همافزایی، جهتدهی، جریانسازی و کمک به شکلدهی جبهۀ انقلاب اسلامی تشکیل گردیده و تلاش میکند از طریق ایجاد زمینه برای نظریهپردازی و همچنین استخراج و تولید الگوهای بومی بتواند در تدوین نقشۀ راه اقدامات مورد نیاز جهت تحقّق بیانیه را در افقهای کوتاهمدّت، میانمدّت و بلندمدّت ایفای نقش نماید.
اهداف همایش:
اهداف اصلی:
الف) تبیین مکتب شهید سلیمانی جهت استخراج الگوی مدیران جهادی تمدن ساز و تعمیم آن در ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
ب) گفتمان سازی اجتماعی مکتب شهید سلیمانی با تمرکز مراکز علمی تربیتی نیروهای مسلح، کشور، بین الملل
سایر اهداف:
1- واکاوی دینی، انقلابی و علمی چگونگی شکل گیری شخصیت شهید سلیمانی
2 - مستندسازی و روایت پژوهی مکتب شهید سلیمانی
3 - تدوین الگوهای عملی مدیریت جهادی در عرصه های مختلف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی)
4- تدوین متون آموزشی و طرح درس برای سطوح مختلف مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیروهای مسلح، کشور و جهان.
محورهای همایش:
ردیف |
عنوان محور اصلی و زیرمحورها |
1 |
مکتب شهید سلیمانی؛ ظهور عینی مکتب امامین انقلاب اسلامی |
1-1 |
مبانی فلسفی، اعتقادی و عرفانی |
2-1 |
اصول مکتب شهید سلیمانی |
3-1 |
ویژگی های مکتب شهید سلیمانی |
4-1 |
ابعاد و مولفه های مکتب شهید سلیمانی |
5-1 |
شاخص ها و سنجه های مکتب شهید سلیمانی |
6-1 |
نسبت مکتب شهید سلیمانی با مکتب امامین انقلاب اسلامی |
2 |
الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز در تراز مکتب امامین انقلاب اسلامی |
1-2 |
الگوی تربیت اعتقادی، اخلاقی، معنوی و انقلابی |
2-2 |
الگوی تربیت فرماندهی و مدیریت |
3-2 |
الگوی تربیت تخصصی (دفاعی- امنیتی) |
4-2 |
الگوی تربیت مدیریت بین المللی (نهضتی و جبهه مقاومت) |
5-2 |
ویژگی ها و شایستگی های عمومی (فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مردم داری، ارتباطی و شبکه سازی، روانشناختی و...) |
6-2 |
ویژگی ها و شایستگی های سیاسی و دیپلماسی انقلابی |
3 |
الگوی عملی مدیران جهادی تمدن ساز در تحقق عرصه های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی |
1-3 |
نقش مدیران جهادی در آشکارسازی برترین مایه های عزت و قدرت کشورها (پیشبرد علم و فناری) |
2-3 |
نقش مدیران جهادی در برجسته کردن ارزشهای معنوی و ترویج اخلاق در سطح جوامع بشری |
3-3 |
نقش مدیران جهادی در شکوفایی اقتصادی به عنوان عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشورها |
4-3 |
نقش مدیران جهادی در ترویج عدالت و مبارزه با فساد اقتصادی، اخلاقی و سیاسی بعنوان توده چرکین کشورها و نظام ها |
5-3 |
نقش مدیران جهادی در تحقق استقلال ملی و آزادی ملت ها و حکومت ها از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه گر جهان |
6-3 |
نقش مدیران جهادی در عرصه عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن به عنوان شاخه هایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت |
7-3 |
نقش مدیران جهادی در ترویج سبک زندگی اسلامی (در مقابل تلاش غرب برای ترویج سبک زندگی غربی) |
4 |
شهید سلیمانی و نظم نوین انقلابی تمدن ساز |
1-4 |
تولید قدرت و توانمندسازی جبهه مقاومت در سطح منطقه و جهان |
2-4 |
شناسایی و آزادسازی انرژی های جبهه مقاومت |
3-4 |
بکارگیری انرژی های جبهه مقاومت در راستای اهداف انقلاب اسلامی |
4-4 |
هم افزایی و همگرایی نهادهای قدرت و حکومت در سطح منطقه و جهان |
5-4 |
تغییر در معادلات و هندسه قدرت منطقه ای و جهانی |
6-4 |
شاخص های چهره بین المللی مقاومت (شهید سلیمانی) |
5 |
مدیریت جهادی و دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی |
1-5 |
اصول و مبانی و مولفه های مدیریت جهادی مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی |
2-5 |
دستاوردهای دوران فرماندهی دفاع مقدس |
3-5 |
دستاوردهای دوران فرماندهی جنوب شرق کشور |
4-5 |
دستاوردهای دوران هدایت و رهبری جبهه مقاومت |
5-5 |
دستاوردهای شهادت و پس از شهادت |
لازم به ذکر است این همایش با همکاری دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی ملی و بین المللی برگزار می گردد که برخی از آنها عبارتند از: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه الدمشق کشور سوریه، دانشگاه ملی کشور لبنان، دانشگاه تهران، انجمن مدیریت دولتی ایران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه امام صادق(علیه السلام)، دانشگاه الزهرا(س)، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور، دانشگاه امام رضا(ع)، پژوهشگاه قوه قضائیه، جمعیت گام دوم انقلاب اسلامی.
در انتها از کلیه مدیران، اساتید، صاحبنظران، پژوهشگران و دانشجویان فرهیخته دعوت میشود تا دیدگاهها و نظرات ارزشمند خود را از طریق پست الکترونیک ckm@ihu.ac.ir به این دانشکده و پژوهشکده ارسال کنند. همچنین به منظور دسترسی آسان پژوهشگران، متن کامل کلیه مقالات و گفتارپژوهی های این کتاب در سایت اینترنتی دانشکده مدیرتی و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام به آدرس mgt.ihu.ac.ir قرار گرفته است.
و من الله التوفیق و علیه التکلان
دانشکده و پژوهشکدۀ مدیریت و اقتصاد
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
زمستان 1399
سایت متن کامل کلیه مقالات پذیرفته شده در همایش بین المللی شهید سلیمانی
فهرست چکیده مقالات:
محور اول
مکتب شهید سلیمانی؛ ظهور عینی مکتب امامین انقلاب اسلامی/43
رهبری اخلاص مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی..............................................45
سید محمد مقیمی
حکومت مرضی شهدا؛ تحلیل اثر شهید بر تصویر پردازی از سنت حکمرانی تعالیگرا (بر اساس سیره شهید قاسم سلیمان)................................47
علی اصغر پورعزت
شناسایی و تبیین ارکان جهت ساز مکتب شهید سلیمانی...........................................48
محسن رضایی، روح الله تولایی
اصول راهبرد سیاسی مکتب سلیمانی.............................................................49
محمدباقر بابائی طلاتپه
معنویت متعالیه در مکتب سلیمانی -باتأ کید برقرائت استاد شهید مطهری ره.....................50
محمدجواد رودگر
تبیین مبانی نظام ولاییدرمکتب شهید سپهبد سلیمانی.............................................52
روح الله تولایی
مؤلفه های عرفان اجتماعی در مکتب سلیمانی....................................................54
محمدجواد رودگر
واکاوی مؤلفه های مدیر یتی حاج قاسم سلیمانی برمبنای مدل جهادی مقام معظم رهبری..............55
سعید لشگری،سید مهدی شریفی
شهید سلیمانی مجاهدی در تراز نهج البلاغه.......................................................56
بخشعلی قنبری
بازشناسی و تحلیل پیش انگاره های خداشناسی و انسان شناسی مکتب شهید سلیمانی..............57
اسداله کردفیروزجائی
اخلاق سیاسی و حکمرانی الهی در مکتب انسانی شهید سلیمانی..................................58
حمید مرتضی نیا،حسن خلیلی
شناسایی مؤلفه های تمدن ساز مکتب شهید سلیمانی.................................................59
محمود صفری، محمد پاکسرشت
مفهوم »مکتب« در منظومه فکری امام خامنه ای مدظله...........................................60
حامد نجاران طوسی
مبانی فقهی آموزه های تربیتی وصیتنامه شهیدحاج قاسم سلیمانی.................................62
رضاعلی کرمی، زهرا اکبری پویانی
طراحی و ارائه الگوی مدیر یتی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
بر اساس نامۀ 53 امام علی علیه السلام به مالک اشتر............................................64
محسن کاردان پور،علی کرباسی،مهدی محمدی
مکتب شهید سلیمانی، برآیند و برونداد مکتب امامین انقالب اسالمی.............................65
محمد تقی رکنی لموکی
بررسی راز محبوبیت شهید سلیمانی با تکیه بر آیات و روایات.......................................66
محمدجواد توکلی خانیکی،مهدی ریحانه
بررسی هندسه وصیتنامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی.........................................67
محمدعلی مشایخی پور
زیست اخلاقی مبتنی بر محبت و ولایت در سلوک شهید سلیمانی..................................68
محمدامین خوانساری، سیدمحمدباقر میرصانع
کاربست مفهوم جهادکبیر در اندیشه و عمل شهید سلیمانی........................................69
بهادر شهریاری، حسن احمدی
مبانی نظری »مکتب« و نمودهای آن در اندیشه امام خامنه ای مدظله با تأ کید بر جامعه اسلامی...70
محمود پاکیزه، محمد شبدینی پاشاکی
مکتب شهیدسلیمانی؛ ظهور عینی مکتب امامین انقلاب اسلامی...................................71
بیتا سلیمیان ریزی، علی حیدری
مبانی و کارکرد دنیایی سیره ولایت محورانه شهید سلیمانی از منظر قرآن با تأ کید بر وصیتنامه شهید...72
علی نبی اللهی
تحلیل کنش های گفتاری وصیتنامه شهید سپهبد قاسم سلیمانی..................................73
محمد حسین کشکولی، اصغر اسلامی تنها
انسان جهادی و انسان اقتصادی: تاملی انسان شناختی در مکتب شهید سلیمانی....................74
غلامعلی سلیمانی
مبانی هستی شناسی و انسان شناسی مکتب شهید سلیمانی به مثابه پیشران گفتمان مقاومت...........76
سیامک باقری، حسن حاجی شاهولدی
ابتناء مؤلفه های رهبری در مکتب شهید سلیمانی بر مدل رهبری حکمت محور.........................78
نیره رحمانی
جایگاه حکمت در اندیشه و سیرۀ شهید سلیمانی..................................................79
نجمه کیخا
هنجارسازی عقل فطری در حوزه امنیت با تأ کید بر سیره عملی شهید سلیمانی......................80
مهدی جلالوند
فرماندهان شهید، الگوی اخلاقی و اعتقادی مدیران مکتب شهید سلیمانی.............................81
علی معظمی گودرزی
بررسی رابطه شهید سلیمانی و ولایت فقیه...........................................................82
ابراهیم صفیخانی
حاج قاسم سلیمانی- انسان تراز قرآنی..............................................................83
علی اصغر همدانی کارآزموده
شهید سلیمانی جلوهای از حیات طیبه............................................................84
مرجان رشوند،فاطمه وجدانی
مبانی قرآنی شاخصه های مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی.........................................85
مهدی شامحمدی بنی، مصیب صیادی،غلامرضا خوش نیت
شهید سلیمانی الگوی انسانی قدرت نرم متعالیه تمدن ساز...........................................86
حمید حبیبی
طنین ولایت مداری سلمانی در مکتب سلیمانی....................................................87
علیرضا میرزایی
ابعاد گفتمان »وحدت« در مکتب شهید قاسم سلیمانی با تأ کید بر آیات قرآن کر یم...................88
مهدی شامحمدی بنی، اصغر هادوی کاشانی،غلامرضا خوش نیت
مکتب شهید سلیمانی ظهور عینی مکتب امام خمینی ره؛ مطالعه تطبیقی در بیانات مقام معظم رهبری.......89
علی خانی،سید حسام رضوی نژاد
اصول و عناصر مکتب سلیمانی در پرتو حکمت متعالیه صدرایی...................................90
مصطفی قربانی
کار و مدیر یت جهادی عیاری برای پیشرفت معنوی................................................91
سید ابوالقاسم حسینی کمارعلیا، خانم طاهره حمید وند اقدم
ولایت مداری در سیره شهید قاسم سلیمانی.........................................................92
محمد رستمی
ایمان و عقلانیت در سیره شهید قاسم سلیمانی.....................................................93
محمد رستمی
الگوی مدیریت شهید سلیمانی مبتنی بر نهج البلاغه................................................94
مؤمنزاده
الگوی فرماندهی اثربخش و کارآمد با تکیه بر مکتب و شیوه فرماندهی و شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی........95
حسین مهدوی نسب
شاخصه ای قرآنی مکتب شهید سلیمانی در جهت تربیت مدیر جهادی براساس گفتمان مقام معظم رهبری........96
داود ابراهیم پور
ولایت مداری قاسم سلیمانی با نگاه بر نهج البالغه.................................................97
سیران کریم پور
نسبت مکتب شهید سلیمانی با مکتب امامین انقلاب اسلامی با رویکرد اعتقادی عرفانی.............98
حامد کریم الهی، سید احمد میری، مهدی زاهدی
بررسی تأثیر نهج البلاغه بر ادبيات مقاومت سردار شهيد قاسم سلیمانی.............................99
پوریا رحیمی
طراحی الگوی فرماندهی و مدیر یت حکمت محور در مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر تحلیل گفتمان امام خامنه ای........100
صادق حسنی مقدم، ساسان زارع، مرتضی سلطانی، رسول نوروزی
مبانی وحیانی سبک زندگی سردار سلیمانی.......................................................101
محمدجواد رودگر
بررسی مصادیق حکمت براساس آموزه های قرآن کر یم در سیره فردی و اجتماعی شهید سلیمانی...102
محسن حاکمی، محمدامین حاکمی
مبانی، اصول و شاخصهدهای اخالق سیاسی در مکتب شهید سلیمانی.............................103
ایوب پورقیومی،بهنام رشیدی زاده،علی خلیلی طسوجی
بررسی مقایسه ای اصول فكری ترور یسم با تمرکز برجر یانهای ترور یستی دهه 90 و گفتمان امامین انقالب با تأ کید بر مکتب شهید سلیمانی..104
مریم حسینی ، داریوش رشیدی زاده
مبانی و اصول مکتب شهید سلیمانی الگوی جهان اسلام.........................................105
حسن منافی ، راضیه خادم الحسینی
تحقق تمدن نوین اسالمی و نقش آفر ینی شهید سلیمانی به عنوان کارگزار تمدن ساز..................106
جلیل دارا،فردین کریمی
تحلیل قرآن بنیادی صفات معنوی شهید سلیمانی با انطباق بر ویژگیهای طالوت..................107
کامران اویسی
school Soleimani Martyr of components the of Recognition
108................................Leader Supreme the of statements the on based
Zarifi Zahra, Mohammadi Hamidreza, Khani Ali
pattern international: East Middle and Soleimani Shasid
109.......................................................................implementation policy of
Gharabaghi Meysam
ً على أفكار قادة جبهة المقاومة اإلسالمیة................110
التعرف علی عناصر مدرسة الشهید سلیمانی بناء
خلیل نوروزی، محسن مفتاح، هادی رنجبر
...
باسلام- با ایمیل دبیرخانه همایش مکاتبه کنید
نام : | |
ايميل : | |
*نظرات : | |
| |
متن تصویر را وارد کنید: | |